eanabanner

اتحاد در شورای امنیت در مواجهه با نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان ضروری است

رزا اوتونبایوا در یک نشست خصوصی شورا بار دیگر به سفرا تاکید کرد که تصمیمات طالبان از جمله ممنوعیت تحصیل دختران در دبیرستان، جلوگیری از رفتن زنان به دانشگاه و منع آنها از انجام کارهای بشردوستانه است. همه “نقض شدید حقوق اساسی”به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد.

وی در نشست خبری ظهر در نیویورک به خبرنگاران گفت که طالبان نیز چنین کرده اند “ضمانت های متناقض” داده شده استپس از تسلط آنها بر افغانستان در سراسر کشور، در مورد نقشی که زنان در کشور تحت حاکمیت بنیادگرای آنها ایفا خواهند کرد.

ارسال کمک ها خنثی شد

«نماینده ویژه همچنین این موضوع را تشریح کرد تأثیر منفی احتمالی چنین تصمیماتی، از جمله، فوری، بر ارسال کمک های بشردوستانه به افغان هایی که نیاز مبرم دارند.” گفت آقای دوجاریک. وی بر لزوم اتحاد شورا در برابر این تصمیمات تاکید کرد.

به دنبال ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی یا سایر مشاغل بخش کمک‌رسانی در ماه گذشته، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی فعالیت‌های نجات جان خود را متوقف کردند، به این دلیل که توزیع کمک‌ها و عملیات کارکنان بدون مشارکت زنان محلی غیرممکن است.

توزیع ها “به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند”

دفتر هماهنگی کمک های سازمان ملل متحد (OCHA) در افغانستان، روز جمعه در توییتی نوشت که شرکای بشردوستانه در حال ارائه حمایت های زمستانی برای خانواده ها در آنجا هستند، از جمله گرمایش و پول نقد برای سوخت و لباس گرم با کاهش دما به منفی 35 درجه سانتیگراد، “اما توزیع ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است”. ممنوعیت امدادگران زن

سخنگوی سازمان ملل خاطرنشان کرد که این شورا همچنین توسط مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، “که تمرکز خود را بر وضعیت دختران و کودکان در افغانستان متمرکز کرد.”

پیش از این نشست، اعضای شورای امنیت که از امضاکنندگان و حامیان دستور کار زنان، صلح و امنیت (WPS) هستند، بیانیه ای صادر کردند تا از وضعیت بحرانی زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کنند.

اقدامات باید فوراً معکوس شوند

11 کشور از طالبان خواستند «به بلافاصله تمام اقدامات ظالمانه علیه زنان و دختران را لغو کنیدپایبندی به تعهدات در قبال شورای امنیت، احترام به حقوق زنان و دختران، و مشارکت کامل، برابر و معنادار و شمول آنها در تمام جنبه های جامعه در افغانستان، از سیاسی و اقتصادی گرفته تا آموزش و فضای عمومی.

کیمیهیرو ایشیکان، سفیر ژاپن، در بیانیه ای که در خارج از اتاق شورا در ماه ژانویه ارائه شد، تاکید کرد که زنان “مرکزی و حیاتی” برای عملیات های بشردوستانه و دارای “تخصص منحصر به فرد” برای دسترسی به جمعیت هایی هستند که همکاران مرد نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

گروه WPS همچنین حمایت قوی خود را از ماموریت کمکی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، “به ویژه در سهم ارزشمند آنها در برابری جنسیتی” تایید کرد.

این بیانیه بار دیگر بر تقاضا برای دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای فعالان بشردوستانه “بدون در نظر گرفتن جنسیت” تاکید کرد.

محکومیت حمله مرگبار داعش

شورای امنیت روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای حمله 11 ژانویه در نزدیکی وزارت امور خارجه افغانستان را که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش یا داعش برعهده گرفت، به شدت محکوم کرد. گفت که منجر به کشته شدن حداقل 20 نفر و زخمی شدن ده ها تن دیگر شده است.

اعضای شورا “بر نیاز به پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید می کنند.”

گزارش های خبری حاکی از آن است که یک مهاجم انتحاری پس از اینکه نتوانست به ساختمان دسترسی پیدا کند، خود را در بیرون ساختمان وزارت در کابل منفجر کرد.

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما