eanabanner

اصلاحات قضایی اسرائیل کنست قانونی را تصویب کرد که از برکناری نتانیاهو در بحبوحه اعتراضات به تغییرات قضایی محافظت می کند.



CNN

سیاستمداران اپوزیسیون اسرائیلی روز پنجشنبه قانون جدیدی را محکوم کردند که راه‌هایی را که می‌توان نخست‌وزیر کنونی را برای تصدی پست نامناسب اعلام کرد، محدود می‌کند و منتقدان عمدتاً آن را راهی برای محافظت از بنیامین نتانیاهو می‌دانند، کسی که با یک محاکمه فساد روبه‌رو است.

مراو میکائیلی، رهبر حزب کارگر همچنین گفت که جنبش اعتراضی در اسرائیل بر سر مجموعه مناقشه برانگیز اصلاحات قضایی دولت و هشدارهای بعدی واشنگتن باید “چراغ قرمز” برای نتانیاهو باشد.

کنست با 61 رای موافق در مقابل 47 رای نهایی، لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن فقط خود نخست وزیر یا کابینه با اکثریت دو سوم می توانند رهبر را ناشایست اعلام کنند. سپس رای کابینه باید با اکثریت فوق العاده در مجلس تصویب شود.

علاوه بر این، در بیانیه کنست در روز پنجشنبه آمده است: «اختیار اعلام ناتوانی نخست‌وزیر تنها متعلق به دولت یا کنست خواهد بود و تنها به دلیل ناتوانی جسمی یا ذهنی رخ خواهد داد».

این لایحه همچنین از بررسی «درخواست اعلام ناتوانی نخست وزیر» توسط دیوان عالی کشور جلوگیری می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه نخست‌وزیر مستقر قدرت و اقتدار خود را از طریق نمایندگان خود از مردم می‌گیرد، این پیشنهاد منعکس‌کننده مفهوم موجود است که بر اساس آن عزل رهبر بر خلاف میل او به تنهایی توسط نمایندگان مردم و بدون دخالت یک طرف تعیین می‌شود. در بیانیه آمده است.

زنان در جریان اعتراضات علیه اصلاحات قضایی جنجالی نتانیاهو در تل آویو در 22 مارس 2023 می رقصند.

این یک روز پس از احضار سفیر اسرائیل در ایالات متحده به دلیل رأی گیری در کنست در روز سه شنبه برای لغو قانون سال 2005 که قبلاً دستور تخلیه چهار شهرک اسرائیلی ایجاد شده در شمال کرانه باختری را صادر می کرد، رخ داد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل بعداً تأیید کرد که با وجود لغو این قانون، هیچ شهرک جدیدی در مناطقی که قبلاً بر اساس قانون جدایی در سال 2005 تخلیه شده بودند، ایجاد نخواهد شد.

دفتر نخست وزیری در بیانیه ای اعلام کرد: «تصمیم پارلمان برای لغو بخش هایی از قانون جدایی، به قانون تبعیض آمیز و تحقیرآمیز پایان می دهد که یهودیان را از زندگی در مناطق شمالی سامره، بخشی از سرزمین تاریخی ما، منع می کرد.» نام کتاب مقدس برای بخشی از کرانه باختری.

با این حال، دولت هیچ قصدی برای ایجاد شهرک های جدید در این مناطق ندارد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) که با این منطقه به عنوان یک منطقه نظامی بسته برخورد می کند که غیرنظامیان اسرائیلی را از ورود منع می کند، گفت که هنوز “معنای این لایحه را می آموزد و طبق قانون عمل خواهد کرد.” هرگونه تغییر در منطقه بدون علامت ارتش اسرائیل انجام نخواهد شد.

بر اساس قوانین بین المللی، کرانه باختری اراضی اشغالی و شهرک سازی در آنجا غیرقانونی تلقی می شود که اسرائیل با آن مخالفت می کند.

میکائیلی، رهبر حزب کارگر در مصاحبه با بکی اندرسون از شبکه سی ان ان در روز چهارشنبه گفت: “من معتقدم که اعتراضات باید نشانه هشدار باشد و سیگنال هایی که از واشنگتن می آید باید چراغ قرمزی برای بنیامین نتانیاهو باشد و او را وادار کند که جلوی آنچه را که می کند بگیرد. این کار به منظور حفظ نه تنها دموکراسی اسرائیل و دولت اسرائیل، بلکه برای حفظ روابط با ایالات متحده نیز انجام می شود.

وی افزود: من فقط می توانم امیدوار باشم که بنیامین نتانیاهو نخست وزیرم هر چه زودتر دست به کار شود و اجازه ندهد روابط آمریکا و اسرائیل به نقطه ای برسد که برای اسرائیل خطرناک است و برای منطقه خوب نیست. ادامه داد.

مایکلی گفت که با این قانون مخالف است و آن را “تصمیمی بسیار مضر و بسیار خطرناک” می خواند. یکی از محرک‌های این کودتای قضایی که اکنون می‌خواهند از آن عبور کنند، شهرک‌نشین‌هایی هستند که سال‌هاست می‌خواهند دادگاه عالی اسرائیل را سرنگون کنند، زیرا می‌خواهند هر کاری را در کرانه باختری انجام دهند. آنها می خواهند این کار را انجام دهند.”

رهبر اپوزیسیون اسرائیل بر حمایت تاریخی حزبش از راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید کرد و به نخست وزیر فقید اسحاق رابین که توافقنامه اسلو را با یاسر عرفات رهبر وقت فلسطین امضا کرد، اشاره کرد. او گفت که حزب کارگر می داند که مناقشه در کرانه باختری تا چه اندازه به بازنگری قضایی «نزدیک» است.

چهره‌های اپوزیسیون برنامه‌هایی را برای به چالش کشیدن قانون محدود کردن راه‌هایی که نخست‌وزیر فعلی می‌تواند در دیوان عالی اعلام شود را به چالش بکشند. یایر لاپید، نخست‌وزیر سابق، آن را «قانون شخصی‌شده شرم‌آور و فاسد» خواند و در نهایت نتانیاهو «فقط به دنبال خودش است».

«ائتلاف مانند دزدان شبانه، در پاسخ به یک شایعه بی‌اساس در مورد استعفا، قانون شخصی‌سازی شده شرم‌آور و فاسد را تصویب کرد. هر شهروند اسرائیل باید بداند – چند روز قبل از عید فصح، در حالی که هزینه های زندگی در حال افزایش است، نتانیاهو یک بار دیگر فقط به فکر خود است.

میکائیلی گفت قانونی که تصویب شد “قانونی شرم آور و شرم آور است که تمام هدف آن جلوگیری از زندانی شدن نتانیاهو است.”

«این تمام کاری است که ائتلاف و این دولت با قوانین شخصی و کودتای رژیم انجام می دهند. آنها کشور اسرائیل را قربانی می کنند تا خود را تحت یک دولت فاسد مستقر کنند.»

دولت راست افراطی جدید نتانیاهو به طرح های بحث برانگیز برای بازنگری در سیستم قضایی کشور از طریق تضعیف دادگاه عالی و تضعیف نظارت قضایی بر سیاست گذاری متهم شده است.

نتانیاهو که اولین نخست وزیر اسرائیلی است که به عنوان متهم در دادگاه حاضر می شود، به اتهام کلاهبرداری، نقض امانت و رشوه گیری محاکمه می شود. او هر گونه تخلف را رد می کند.

معترضان در هفته‌های اخیر به دلیل اصلاحات قضایی جنجالی دولت به خیابان‌ها ریخته‌اند.

به عنوان بخشی از توافق با دادگاه برای خدمت به عنوان نخست وزیر علیرغم محاکمه مداوم، نتانیاهو با اعلامیه تضاد منافع موافقت کرد. دادستان کل سپس تشخیص داد که این بیانیه به این معنی است که نتانیاهو نمی تواند در سیاست گذاری اصلاحات قضایی دخالت داشته باشد. در حال حاضر طوماری در مقابل دادگاه عالی اسرائیل است تا نتانیاهو را به این دلیل که اعلامیه تعارض منافع را نقض کرده است، نامناسب اعلام کند.

از ماه‌ها پیش، صدها هزار اسرائیلی مرتباً به خیابان‌ها می‌آیند تا به اصلاحات اساسی اعتراض کنند و می‌گویند این به دموکراسی اسرائیل آسیب می‌زند. شخصیت‌های ارشد در زمینه‌های امنیتی، فناوری پیشرفته، مالی و دانشگاهی اسرائیل به آن‌ها پیوسته‌اند.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما