eanabanner

پیش از انتخابات نیجریه، کمبود نقدینگی باعث هرج و مرج و رنج می شود

دعواها در خطوط خودپرداز بانکی رخ می دهد که مردم برای برداشت حداکثر 40 دلار برای روزها صف می کشند. کمبود نقدینگی آنقدر شدید است که بسیاری با وجود داشتن پول در بانک نمی توانند غذا یا دارو بخرند. معترضان خشم خود را با آتش زدن بانک ها تخلیه می کنند.

تصمیم دولت نیجریه مبنی بر جایگزینی پول خود با اسکناس های جدید در عرض چهار ماه – با ضرب الاجل تا فوریه. 10 – بزرگترین دموکراسی آفریقا را در حالی که به سمت انتخابات ریاست جمهوری که قرار است شنبه، فوریه برگزار می شود، در هرج و مرج قرار دهد. 25.

بیشتر نیجریه‌ای‌ها همان‌طور که در ماه اکتبر توسط بانک مرکزی نیجریه به آن‌ها گفته شد، واحد پول قدیمی خود را به نام نایرا تبدیل کردند. اما زمانی که آنها سعی کردند اسکناس‌های جدید را از بانک‌ها یا حتی دلال‌های غیررسمی پول خارج کنند، وقتی متوجه شدند که تعداد کمی از آنها موجود است، شگفت‌زده شدند.

بحران نقدینگی اکنون عاملی عظیم و غیرقابل پیش‌بینی در انتخاباتی است که پیش از این گسترده‌ترین رقابت نیجریه در سال‌های اخیر بود. نامزدهای ریاست جمهوری برای دو حزب بزرگ، که بیش از دو دهه است که قدرت خود را تغییر داده اند و نتوانسته اند فقر و ناامنی گسترده را حل کنند، اکنون با یک رقیب غافلگیرکننده و ثالث روبرو هستند.

دولت مشخص نکرده است که با تغییر ارز می‌خواهد چه کاری انجام دهد و طیف وسیعی از توضیحات را ارائه کرده است، از جمله اینکه تلاش می‌کند جعل و احتکار پول نقد را مهار کند. اما این تلاش یک فاجعه بوده است و برخی گمان می‌کنند که به دلیل زمان‌بندی، ممکن است یک انگیزه سیاسی پشت این آشفتگی باشد.

رای دهندگان اکنون از حزب حاکم به دلیل کمبود اسکناس خشمگین هستند که می تواند حمایت از نامزد حزب را تضعیف کند. اعتراضات، در صورت ادامه، می تواند انتخابات را در بخش هایی از کشور مختل کند. مشارکت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد زیرا برخی از رای دهندگان برای استطاعت هزینه سفر به مراکز رای گیری دور دست مشکل دارند.

بلسینگ آکور، 22 ساله، در آستانه اشک در حالی بود که ده ها نفر از مردمی که در صف یک دستگاه خودپرداز در مرکز ابوجا منتظر بودند، تکان می خورد و با آرنج به او ضربه می زد. آن روز صبح، ساعت 4 صبح، او دختر بچه‌اش را نزد همسایه‌ای که واقعاً به او اعتماد نداشت، گذاشته بود و به دنبال پول نقد بود.

گرما شدید بود اما خانم آکور انتخاب کمی داشت. او با وجود داشتن پول در حسابش، پول نقدی برای غذا، آب یا حتی کرایه اتوبوس خانه نداشت. او از شدت خشم نسبت به دولت عصبانی بود و گفت که به هیچ سیاستمدار نیجریه ای رای نخواهد داد.

او گفت: «ما در جهنم بودیم، جهنم جدی. دارد خفه می‌شود، انگار دارند گلویم را فشار می‌دهند.»

به طور معمول، پول نقد خانم است. معیشت آکور. از آنجایی که نیجریه شعبه های بانک تجاری و دستگاه های خودپرداز کمی دارد، بسیاری از مردم پول نقد خود را از نمایندگان حرفه ای که به عنوان دستگاه های خودپرداز انسانی عمل می کنند، به نام POS یا اپراتورهای نقطه خدمات دریافت می کنند. ام‌اس. آکور از جمله انبوهی از اپراتورهایی است که در گوشه و کنار خیابان های سراسر کشور با موجودی اندک پول نقد و دستگاه های کارت سیار ایستاده اند و در ازای هزینه اندکی به دارندگان کارت پول نقد ارائه می کنند.

با این حال، در حال حاضر، پول نقد آنقدر کم است که این هزینه ها نجومی است.

شاهزاده چیبزه، 37 ساله، هفته گذشته زیر چتر یک اپراتور POS در لاگوس رفت و قیمت برداشت 5000 نایرا را پرسید. یک کارگر ساختمانی که روزانه حدود 9000 نایرا درآمد دارد، ساعت‌ها به دنبال پول نقد می‌گشت تا برای والدینش که غذایشان تمام شده بود، به خانه بفرستد. اما هر اپراتور POS تقاضای 30 درصد – 1500 نیره – داشت که یک جهش بزرگ از هزینه معمول 100 نیره است.

در ابتدا، گادوین امفیله، رئیس بانک مرکزی، گفت که این ارز باید دوباره طراحی شود زیرا نیجریه ای ها اسکناس های خود را در خانه های خود احتکار می کردند. او سپس گفت که این امر به جلوگیری از جعل و پرداخت باج توسط آدم ربایان کمک می کند و این گامی برای دستیابی به جامعه ای بدون پول نقد است. بعداً، او همچنین ادعا کرد که این امر باعث کاهش تورم – که به فلج کننده 21 درصد رسیده است، می شود.

اما برخی از تحلیلگران، سیاستمداران و ده ها رای دهنده نیجریه ای می گویند که دلیل واقعی خرید آرا با خنثی کردن سیاستمدارانی است که پیش از روز انتخابات انباشته کرده بودند.

هفته گذشته، رئیس جمهور محمد بوهاری گفت که تاثیر پول بر سیاست را کاهش داده بود و بسیاری از نیجریه ای ها در مصاحبه ها با این سیاست موافق بودند. اما برخی هشدار دادند که رای دهندگان ممکن است آنقدر به پول نقد نیاز داشته باشند که با آمادگی بیشتری رای خود را بفروشند.

رئیس جمهور بوهاری دو دوره خدمت کرده است و نتوانست دوباره نامزد شود. حزب حاکم کنگره همه مترقیان (APC) بولا تینوبو، فرماندار سابق لاگوس را به عنوان نامزد خود برای ریاست جمهوری انتخاب کرد.

اما یکی از آقای. رقیب Tinubu در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، رئیس بانک مرکزی، آقای. Emefiele. آقای. متحدان تینوبو تاکید می‌کنند که بانک مرکزی و گروهی از افراد اطراف رئیس‌جمهور در تلاش هستند تا انتقام بگیرند و برای اطمینان از آقای ترامپ توطئه می‌کنند. تینوبو با برانگیختن خشم نیجریه ای ها از دولت متحمل خسارات هنگفتی می شود.

یکی از فرمانداران ایالت APC حتی ادعا کرد که آنها در تلاش بودند تا “بنیانی بارور برای تصرف نظامی فراهم کنند.”

برخی از منتقدان حتی رئیس جمهور بوهاری را به تلاش برای وادار کردن آقای دکتر متهم می کنند. Tinubu در انتخابات شکست خورد – ادعاهایی که آقای. بوهاری که با آقای بوهری مبارزات انتخاباتی داشته است. Tinubu تکذیب کرده است.

این دومین بار است که آقای بوهاری بازطراحی ارز را با عجله انجام داده است. اولین مورد تقریباً چهار دهه پیش بود، پس از آن که او در یک کودتا قدرت را به دست گرفت. در آن زمان او کمتر از دو هفته به نیجریه ها فرصت داد تا نایرا خود را مبادله کنند.

این بار میزان کمبود نایرا جدید چقدر شدید است، مشخص نیست. آقای. Emefiele فقط به طور مبهم به “چالش در توزیع” اسکناس اشاره کرده و بانک های تجاری را به دلیل بار نکردن آنها در دستگاه های خودپرداز مقصر می داند.

در حالی که درگیری های سیاسی تشدید می شود، اختلال در زندگی عادی فوق العاده است.

فرشته کریستوفر فرزندانش را از مدرسه بیرون کشید، زیرا قادر به پرداخت هزینه ها نبود، زیرا او در بازار مدل گارکی در ابوجا سبزیجات بسیار کمی به مشتریانی که پول نقد ندارند می فروشد. غذاخوری‌های گرسنه در یک مکان ناهار، مقدار کمتری سوپ بنجان – خورش تهیه شده با میوه خرما – خوردند، زیرا سرآشپز، ترزا توتا، توانایی خرید این همه مواد را ندارد.

یک دامدار که در شمال شرقی بورنو به دنبال پول نقد بود، گوسفندان خود را به کسری از قیمت معمول فروخت. در کلوپ استریپ اوشن بلو در لاگوس، رقصندگان لپ‌تاپ شروع به پذیرش حواله‌های بانکی کرده‌اند. رانندگان اوبر اکنون به طور معمول قبل از تحویل گرفتن با مسافران تماس می گیرند تا از آنها بپرسند که آیا پول نقد پرداخت می کنند یا خیر – و اگر نه، آنها را لغو می کنند.

نیجریه‌ای‌هایی که حساب‌های بانکی دارند سعی می‌کنند با کارت‌ها و حواله‌های بانکی پرداخت کنند – اما اغلب با آنچه که به آنها گفته می‌شود «مشکلات شبکه» می‌گویند، شاید به این دلیل که سیستم به طور ناگهانی بارگیری می‌کند، مانع می‌شوند.

این بحران با کمبود سوخت تشدید شده است. خطوط در پمپ بنزین‌ها با خطوط خودپرداز رقابت می‌کنند. برخی از مشتریان برای دریافت بنزین یک شب در وسایل نقلیه خود می‌خوابند و برخی دو برابر قیمت رسمی می‌پردازند. مقامات این صنعت هزینه بالای حمل و نقل سوخت به داخل و اطراف کشور را مقصر می دانند. اما نیجریه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت آفریقا است و بسیاری از شهروندان سوءمدیریت دولت را مقصر می دانند.

تأثیرات درازمدت بحران نقدینگی بر اقتصاد نیجریه که از قبل با مشکل مواجه شده است، مشخص نیست، اما زمانی که هند بزرگترین اسکناس‌های روپیه را در سال 2016 ممنوع کرد و باعث ایجاد صحنه‌های هرج‌ومرج مشابهی شد، اقتصاد این کشور به طور قابل توجهی کاهش یافت.

مراسمی که بسیاری از نیجریه ای ها از آن لذت می برند نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

در یک عروسی پر زرق و برق در لاگوس، هیچ پول نقدی برای دوش گرفتن عروس و داماد با پول در دسترس نبود – یک سنت نیجریه.

صبح روز بعد در کلیسای سیتادل، یک کلیسای پنطیکاستی بزرگ در لاگوس، هنگامی که سطل‌های پلاستیکی آبی رنگ به دور خود می‌چرخیدند، اجتماع‌کنندگان تقلید می‌کردند که پول نقد در آن‌ها ریخته بودند. تعداد کمی یادداشت برای دادن داشتند. رهبران کلیسا پیش‌بینی کرده بودند که: بیرون سالن ردیف‌هایی از دستگاه‌های کارت وجود دارد و در داخل، شماره‌های بانکی روی صفحه‌ای غول‌پیکر چشمک می‌زند تا عبادت‌کنندگان بتوانند عشرهای خود را به جای آن انتقال دهند.

کشیش مشهور کلیسا، تونده باکاره – که خود یکی از نامزدهای حزب حاکم در سال 2023 برای ریاست جمهوری بود، اما در انتخابات مقدماتی رای هیچ نماینده ای را دریافت نکرد، در خطبه خود علیه سیاستمداران نیجریه، از جمله برخی از اعضای حزب خود، انتقاد کرد.

«امروز ملت ما در تنگنا قرار دارد. احزاب سياسي خط مقدم ما و سياستمداران داخل مناطق تحت اشغالشان با خودشان در حال جنگ هستند.”

او پس از پایان خدمت، در مصاحبه‌ای گفت که معمولاً برای حزب خود، حزب کمونیست آسیا، در میدان حضور می‌یابد، اما حاضر نیست «بخشی از علی بابا و 40 دزد» باشد.

و با اینکه آقای بود رقیب بوهاری در سال 2011 و نزدیک به رئیس جمهور باقی مانده است.

این سیاست ممکن است خوب باشد، اما اجرای آن وحشتناک است. باکاره گفت.

اولادینده اولاوویین از لاگوس، نیجریه، و راهیلا لاسا از ابوجا، نیجریه، گزارش ارائه کردند.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما