اولین روز جهانی علف دریایی بر حفاظت تمرکز دارد

علف های دریایی گیاهان گلدار دریایی هستند که در آب های کم عمق از مناطق استوایی تا دایره قطب شمال یافت می شوند و بیش از 300000 کیلومتر مربع از کف اقیانوس را پوشش می دهند.

اگرچه مانند صخره‌های مرجانی رنگارنگ یا مرموز مانند جنگل‌های حرا نیستند، اما مزایای فراوانی برای انسان‌ها و زندگی دریایی فراهم می‌کنند.

مزایای “جنگل آبی”

مراتع علف دریایی – که اغلب به عنوان یک نوع “جنگل آبی” شناخته می شود – تامین غذا و سرپناه برای هزاران گونه ماهیاسب‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها و دیگر حیوانات دریایی و برخی از بزرگترین ماهیگیری‌های جهان را حفظ می‌کنند.

گونه‌های غیر دریایی، از جمله غازها و اردک‌ها نیز به آنها تکیه می‌کنند، زیرا در طول مهاجرت پاییزی خود از علف‌های دریایی چرا می‌کنند.

علف های دریایی کیفیت آب را بهبود می بخشد فیلتر کردن، چرخه زدن و ذخیره مواد مغذی و آلاینده ها، بنابراین آلودگی در غذاهای دریایی را کاهش می دهد. به عنوان بخشی از اکوسیستم دریایی، آنها تا 18 درصد کربن اقیانوسی جهان را ذخیره می کنند.

طبیعت در هماهنگی

آنها همچنین انرژی موج را کاهش می دهند، و به عنوان کار می کنند اولین خط دفاعی در امتداد سواحل، از جوامع در برابر خطر فزاینده سیل و طوفان محافظت می کند.

«اکوسیستم علف دریایی است نمونه کاملی از طبیعت در عمللتیسیا کاروالیو، رئیس شعبه آب‌های شیرین و دریایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) می‌گوید، جایی که زیستگاه‌ها و شبکه ظریف زندگی با هماهنگی کامل در هم تنیده شده‌اند.

به سرعت ناپدید می شود

علیرغم اهمیت آنها، از جمله در کاهش آب و هوا، علفزارهای دریایی در خطر هستند.

آ هر 30 دقیقه یک بار علف های دریایی در زمین فوتبال ناپدید می شوندطبق گزارش UNEP، هر ساله هفت درصد از مراتع در سراسر جهان از بین می روند. محرک های اصلی اسیدی شدن اقیانوس ها، توسعه سواحل و افزایش دمای اقیانوس ها به دلیل تغییرات آب و هوایی است.

SDGs و اتصال آب و هوا

هدف روز جهانی علف دریایی افزایش آگاهی در مورد تهدیدات این اکوسیستم ها و ترویج حفاظت از آنها است که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) و توافق نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی حیاتی است.

این سازمان توسط مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه ای که در ماه مه 2022 به تصویب رسید تأسیس شد.

ام‌اس. کاروالیو گفت که جهان باید اولویت داشته باشد به موقع، جاه طلبانه و هماهنگ اقداماتی که باعث حفظ، بازسازی و مدیریت پایدار علف‌های دریایی می‌شود.

او افزود که با این اتفاق، کشورها باید اطمینان حاصل کنند که جوامع محلی، که هزاران سال است در هماهنگی با طبیعت زندگی می کنند، نیز سود می برند.

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما