درخواست شورای امنیت برای اقدام در برابر & فاجعه انسانی& در هائیتی

وی افزود، در همین حال، ذینفعان سیاسی هنوز برای یافتن زمینه های مشترک و تعیین مسیری برای انتخابات در این زمینه تلاش می کنند.

راه حل به رهبری هائیتی حیاتی است

یک بحران اقتصادی، یک بحران باند و یک بحران سیاسی به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است. ما نباید امید خود را از دست بدهیم، بلکه باید تلاش های خود را با هم ترکیب کنیم راهی برای فردایی بهتر پیدا کن،هلن لا لیم، نماینده ویژه سازمان ملل که از پورتو پرنس پایتخت صحبت می کرد، گفت.

«راه حل سیاسی به رهبری هائیتی اولین گام ضروری برای رسیدگی به بحران کنونی است. برای حمایت از هائیتی‌ها در تلاش برای آینده‌ای بهتر، این شورا باید اقدامی فوری انجام دهد.»

خشونت های گروهی همچنان زندگی روزمره در هائیتی را مختل می کند و بیش از 20000 نفر را از خانه های خود بیرون می کند.

بیش از 1 میلیون آسیب دیده است

سازمان ملل تخمین می زند که حداقل 1.5 میلیون نفر در این کشور کارائیب مستقیماً تحت تأثیر ناآرامی های اخیر قرار گرفته اند. خشونت بر اساس جنسیتو به ویژه تجاوز جنسی که به طور سیستماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

بحران اقتصادی باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است، در حالی که سوخت اغلب فقط در بازار سیاه موجود است.

اعتراضات در هائیتی پس از اعلام نخست وزیر در 11 سپتامبر مبنی بر کاهش 400 میلیون دلاری یارانه سوخت در تلاش برای افزایش درآمد برای برنامه های اجتماعی آغاز شد.

تا روز بعد، سنگرها در سراسر کشور برپا شده بود که باعث تعطیلی سراسری شد و این وضعیت در پایتخت برای پنج روز کامل ادامه داشت.

یکی از بزرگترین اتحادهای باند نیز پایانه اصلی سوخت آنجا را در 12 سپتامبر مسدود کرد. با وجود عملیات هماهنگ پلیس در آخر هفته، محاصره بیش از یک هفته ادامه داشت.

نقش دفاتر خوب

در جبهه سیاسی، خانم لا لیم گفت که روابط خوبی با تمام بخش های جامعه داشته و گفتگو را تشویق کرده است.

«در حالی که تاکنون تلاش‌های بی‌نتیجه منجر به بن‌بست محسوسی شده است، ذینفعان ملی شروع به تعامل مجدد با احساس فوریت کرده‌اند. در هفته‌های گذشته، نمایندگان دولت، گروه‌های سیاسی و سازمان‌های جامعه مدنی رایزنی‌های جدیدی را درباره راه‌هایی برای ایجاد اجماع گسترده‌تر در مسیر انتخابات آغاز کردند. اما ما هنوز آنجا نیستیم.»

ارسال کمک ها با مشکل مواجه شد

به گفته والری ان. گوارنیری، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا (WFP) این ناامنی همچنین دسترسی بشردوستانه را به شدت محدود کرده و تحویل آن را “بسیار دشوار و خطرناک” کرده است.

“ما انتظار داریم امنیت غذایی بیش از پیش بدتر می شود در سال جاری، بیش از رکورد 4.5 میلیون نفر که تخمین زده می شود با بحران یا سطوح بدتر از ناامنی غذایی حاد مواجه باشند، از جمله 1.3 میلیون نفر در شرایط اضطراری، فراتر رفت.

باندهایی که پایتخت را خفه می کنند، دسترسی به منابع سوخت و مراکز لجستیکی کلیدی، از جمله بنادر و فرودگاه ها، و همچنین دسترسی جاده ای به مناطق دیگر کشور را مسدود می کنند.

معترضان نیز داشته اند غارت و غارت انبارهای بشردوستانه، با این که WFP تنها در یک هفته یک سوم ذخایر غذایی خود را از دست داد. آژانس‌های سازمان ملل متحد و شرکا تخمین می‌زنند که در جریان چنین حملاتی که در اوج فصل طوفان رخ می‌دهد، حدود 6 میلیون دلار از دست داده‌اند.

درخواست حمایت

خانم. گوارنیری تاکید کرد که برنامه جهانی غذا و سایر آژانس های امدادی قصد دارند با وجود چالش ها در هائیتی بمانند و تحویل دهند، اما به کمک های بیشتری نیاز دارند.

“به بیان ساده، ما در موقعیتی نیستیم که از همه کسانی که به کمک ما نیاز دارند حمایت کنیم به دلیل بی قانونی عمومی و محیط عملیاتی.»

“بنابراین، ما مشتاقانه منتظر افزایش حمایت از سوی کشورهای عضو، از سوی شما، برای تسهیل بیشتر دسترسی بشردوستانه و همچنین حفاظت از بازیگران، پرسنل و دارایی های بشردوستانه هستیم.”

مبارزه با قاچاق غیرقانونی

غاده فتحی ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) گفت که گروه های مسلح نه تنها ثبات و امنیت را به خطر می اندازند، بلکه مانع تلاش ها برای صلح و توسعه پایدار می شوند.

هائیتی به ویژه در برابر قاچاق غیرقانونی کالاها آسیب پذیر است مواد مخدر، سلاح گرم و مهمات. به دلیل 1500 کیلومتر خط ساحلی و مرز زمینی با جمهوری دومینیکن.

خانم. والی گفت که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد از مدیریت مرزها حمایت می کند و برای ترسیم فعالیت های جنایتکارانه فراملی در هائیتی و همچنین تأثیر منطقه ای آنها کار می کند.

آنها همچنین به مقامات در ایجاد ظرفیت برای بازرسی کانتینرها در نقاط استراتژیک مانند بنادر و گذرگاه های مرزی کمک می کنند.

او که به زبان فرانسوی صحبت می کرد، گفت: “این تلاش ها باید تضمین کند که درآمد گمرکی به طور مؤثر به فعالیت هایی برای حمایت از نوسازی مرزها و مدیریت مرزها ارسال می شود.”

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما