دیوید بکهام سخنران گمشده جام جهانی است

دوحه، قطر – در روزهای ابتدایی جام جهانی، در حالی که مرحله گروهی در حال انجام بود و چشمان جهان به قطر بسته بود، میزبان بزرگترین مسابقات قهرمانی فوتبال مشتاق بود از نور کانونی که بر روی کشور کوچک کویری خود می تابد استفاده کند.

قطر برای فروش خود به جهان، میلیون‌ها دلار برای حمایت از افراد مشهور هزینه کرده بود، از جمله توافق با گردانی از بازیکنان سابق فوتبال که می‌توانستند با هواداران با اعتبار خیابانی و به زبان مشترک صحبت کنند. اکنون زمان آن رسیده بود که بزرگترین خرید خود را عرضه کند، ستاره ای که در زرادخانه خود در یک لیگ خاص وجود دارد: دیوید بکهام.

بنابراین، در طول یک ناهار وسط هفته، برنامه‌هایی برای بکهام و چند بازیکن سابق دیگر طراحی شد تا در یک منطقه هواداران در نزدیکی کورنیش در کنار خلیج دوحه حاضر شوند. در آنجا، آنها به هواداران خوش آمد می گفتند و یکی از کارمندان کمیته سازماندهی در یک صحنه مخصوص با آنها مصاحبه می کرد. تیم بکهام با درخواست حضور او موافقت کرد اما دو شرط گذاشت: حضور او زودتر اعلام نشد و به خبرنگاران هشدار داده نشد.

مراسم مزخرف بود منطقه هواداران در پارک البیدا در زمان تعیین شده به قدری خلوت بود، در واقع، این رویداد لغو شد، حتی اگر بکهام و دیگران از قبل در پشت صحنه بودند، به گفته بسیاری از افراد آشنا با این برنامه ها.

با این حال، این حادثه عجیب نمادی از رابطه غیرعادی بین قطر و بکام بود. این یک مشارکت با بازیکنی است که به ندرت زمین بازی می کند و ترتیبی است که به جای نشان دادن کشور میزبان سایه انداخته است. اما واقعیت عجیبی را نیز به وجود آورده است که در آن یکی از شناخته‌شده‌ترین سلبریتی‌های جهان در آن واحد در همه جا و در هیچ کجا وجود ندارد.

صورت بکهام روی بیلبوردهای سراسر دوحه نقش بسته است. او در تبلیغات تلویزیونی در وقت استراحت و در فیدهای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ یک پاس برای دسترسی به رویدادهای فرهنگی در قطر ظاهر می شود. او همچنین در سکوهای VVIP در استادیوم های جام جهانی دیده شده است و از او در حال بازدید از تیم انگلیس قبل از حذف فیلم گرفته شده است.

کاری که بکهام انجام نداده است، نه زمانی که تقریباً دو سال پیش با هزینه ای بیش از 150 میلیون دلار به عنوان نماینده قطر ثبت نام کرد، نه در طول جام جهانی، صحبت در مورد اینکه چرا موافقت کرد سفیر شود یا هر سوالی در مورد جنجال‌های زیادی پیرامون میزبانی قطر از پربیننده‌ترین رویداد ورزشی جهان بالا گرفته است. قطر به خاطر سابقه حقوق بشر، قوانینش که همجنس گرایی را جرم انگاری می کند و رفتار با کارگران مهاجر از برخی از فقیرترین نقاط جهان که برای ساخت جام جهانی استخدام شده اند مورد حمله قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که بکهام از هرگونه خطر سؤالات ناخوشایند محافظت شده است.

به عنوان مثال، در لندن، ماه ها قبل از جام جهانی، مسئولان مسابقات فکر می کردند که تبلیغ کار این هنرمند زن قطری در پشت پوسترهای رسمی مسابقات در یک رویداد ویژه در موزه طراحی ایده خوبی است. آنها فکر می کردند که بکهام می تواند برای اضافه کردن غبار ستاره ای خود شرکت کند. در عوض، زمانی که پاسخ مثبت همراه با یک هشدار بود، ناامید شدند: بکهام از رفتن خوشحال بود، اما نباید هیچ رسانه‌ای حضور داشت.

در آن زمان، بی میلی بکام به صحبت در انجمن های خارج از فضاهایی که به دقت کنترل شده بود، تیمش باید توجه ها را به خود جلب کند. درخواست ها برای صحبت با او یا درک انگیزه او برای کار برای قطر بی پاسخ ماند. نظرات نادر به تلویزیون فیفا یا پرسشگران دوستانه مرتبط با جام جهانی و پست‌های او در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برای معنی تجزیه و تحلیل شد، اما در همه آنها او با دقت از موضوعات داغ مسابقات، از جمله وضعیت اسفناک کارگران مهاجر، حقوق بشر قطر اجتناب کرد. ثبت و نگرانی های LGBTQ.

یکی از روزنامه‌نگاران بکهام روز جمعه بیانیه‌ای برای نیویورک تایمز صادر کرد که اولین پاسخ ثبت شده پس از چندین پرس‌وجو قبلی بود و عدم دسترسی به او را تکذیب کرد.

دیوید در تعدادی از جام‌های جهانی و سایر تورنمنت‌های مهم بین‌المللی هم به‌عنوان بازیکن و هم به عنوان سفیر حضور داشته است و همیشه معتقد بوده است که ورزش این قدرت را دارد که در جهان نیروی خوبی باشد.

در ادامه بیانیه آمده است: «ما درک می‌کنیم که دیدگاه‌های متفاوت و قویاً در مورد تعامل در خاورمیانه وجود دارد، اما این را مثبت می‌دانیم که بحث در مورد موضوعات کلیدی مستقیماً توسط اولین جام جهانی که در منطقه برگزار می‌شود تحریک شده است.» امیدواریم این گفتگوها منجر به تفاهم و همدلی بیشتر با همه مردم شود و پیشرفت حاصل شود.»

با این حال، برای برخی از مقامات قطری، عدم تمایل بکام به مشارکت از جانب آنها، علیرغم قراردادش برای ارتقای قطر، این کشور، و نه فقط جام جهانی، برای ماه‌ها باعث نگرانی شده است. به نظر آنها، بکهام، با صحبت نکردن و با اجتناب از پرسش از سوی رسانه ها، نفوذ خود را به شیوه هایی اعمال می کرد که گاهی اوقات نتیجه معکوس داشت. سازمان‌دهندگان قطری احساس می‌کردند که با تمام میلیون‌ها دلاری که او به دست می‌آورد، نظارت بر کشورشان بدتر می‌شود.

این عصبانیت فقط در اوایل امسال افزایش یافت.

یکی از هم تیمی های سابق بکام در منچستریونایتد، گری نویل، به قطر سفر کرده بود تا مستندی درباره جام جهانی برای تلویزیون بریتانیا بسازد، مستندی که به موضوعاتی مانند سابقه حقوق بشر قطر می پردازد. (نویل بعداً برای کار به عنوان مفسر مسابقه و استودیو برای شبکه ورزشی چند میلیارد دلاری کشور، beIN Sports ثبت نام کرد.) در بخشی از سفر خود به قطر، نویل ترتیب داده بود که به طور جداگانه با بکهام برای برنامه خود، The Overlap مصاحبه کند. پادکست هم هست سازمان‌دهندگان فکر می‌کردند که این فرصت بهترین بستر را برای بکهام فراهم می‌کند تا در مورد بحث‌ها و نقش خود با یک پرسشگر دلسوز که او هم دوست بود، بحث کند. اما بکام و تیمش از این ایده خودداری کردند و زمانی که مصاحبه نویل پخش شد، عدم تمایل بکام به صحبت در مورد قطر بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

موقعیت ویژه بکهام همچنین چندین نفر را در میان کهکشان ستاره های سابق استخدام شده به عنوان سفیران برای تبلیغ قطر، گروهی که شامل کافو، کاپیتان سابق قهرمان جام جهانی با برزیل، و ژاوی، قهرمان جام جهانی با اسپانیا و سرمربی فعلی است، خشمگین کرده است. در بارسلونا

به گفته افرادی که به طور مستقیم از ترتیبات قراردادی پرداخت بازیکنان مطلع هستند، هزینه سرسام آور پرداخت شده به بکهام، هنگام نهایی شدن قرارداد با ستاره های دیگر، تنش هایی را ایجاد کرد. تعدادی از آنها از آنچه که تصور می کنند نشانه های دیگری از درمان ویژه بوده است، تحریک شده اند.

به عنوان مثال، در یکی از رویدادهای پیش از جام جهانی که در یکی از هشت استادیوم مسابقات برگزار شد، زمین‌بازان قطر برای ضبط محتوا برای یکی از کمپین‌های امضای آن فراخوانده شدند. به گفته افراد حاضر، ایستگاه های مختلفی در اتاق کنفرانس خبری محل برگزاری، برای عکسبرداری با افراد مشهور مختلف برپا شد. بازیکنان دعوت شده عبارتند از خاویر ماسکرانو، مدافع سابق آرژانتین، لوتار ماتئوس کاپیتان سابق تیم ملی آلمان و مهدی مهدویکیا بازیکن محبوب سابق ایران.

با این حال، ورود بکهام و همراهانش به عنوان چیزی شبیه به دیدار سلطنتی مورد استقبال قرار گرفت. همه کارکنان به جز ضروری ترین کارکنان از اتاق خارج شدند و از آنها خواسته شد در راهرو منتظر بمانند. یکی از مقامات گفت: “فکر می کردم امیر در حال آمدن است.”

در جام جهانی جایگاه ویژه او مشهود بوده است. بکهام که قبل از بازگشت به قطر برای مراحل پایانی مسابقات را نیمه تمام ترک کرد، نسبت به سایر بازیکنان امکانات اقامتی مجلل تری داشت. او در هتل ماندارین اورینتال اقامت می کند، در حالی که بقیه در اتاق های آپارتمانی در هیلتون در آن سوی شهر اقامت دارند. بیشتر فعالیت‌های او به صورت انحصاری بوده است، بدون نیاز به اشتراک‌گذاری پلتفرم، موقعیتی که باعث شد یکی از بازیکنان سابق بپرسد: “بکام چند جام جهانی برده است؟” پاسخ، او و سایر ستاره ها می دانستند، هیچ بود.

پول بدون هزینه به دست نیامده است. رابطه بکهام با قطر به شهرت او در بریتانیا، به ویژه در جامعه همجنس‌گرایان لطمه زده است، جامعه‌ای که تا قبل از توافق 150 میلیون دلاری او، بازیکن سابق فوتبال را به عنوان قهرمان حقوق LGBTQ و نمادی برای اهداف مرتبط می‌دید.

ماه گذشته، جو لیست، کمدین بریتانیایی، پس از اینکه بکهام را با اولتیماتوم اعلام کرد که این کار را انجام می دهد مگر اینکه توافق خود را با قطر لغو کند، ظاهراً 10000 پوند انگلیس (حدود 12000 دلار) را پاره کرده بود. یک روز بعد، لیست فاش کرد که از بین بردن این پول یک شیرین کاری بوده است و در عوض این پول به خیریه های LGBTQ اهدا شده است.

روز پنجشنبه، لیست همان بیانیه ای را که تیم بکام بعداً در مورد حمایت او از قطر در اختیار تایمز قرار داد را به طور کامل خواند. او سپس با مردی به نام ناصر محمد، پزشکی که ادعا می‌کند اولین و تنها همجنس‌گرای قطری است، صحبت کرد.

محمد گفت که اکانت اینستاگرام بکهام را در پستی در مورد خطراتی که همجنسگرایان در قطر با آن روبرو هستند تگ کرده و سپس بلافاصله توسط این حساب مسدود شده است.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما