زنان سوری امیدوارند تراژدی زلزله امکان صلح را فراهم کند

لیلا بیکر، مدیر منطقه ای کشورهای عربی صندوق جمعیت ملل متحد، پیش از یک جلسه توجیهی با خبرنگاران در نیویورک در روز چهارشنبه، با اخبار سازمان ملل از حلب، جایی که زنان در میان آوارهای فاجعه و ویرانی های جنگ برای صلح فریاد می زنند.

“بدون تقصیر، در هر گروه از زنان، فردی یا جمعی، پیام آنها یکسان بود: ما به اندازه کافی خورده ایم. ما خسته شده ایم و آشتی می خواهیم. ما صلح می خواهیم. و ما امیدواریم که در این لحظه بسیار تاریک، لحظه ای باشد که در آن قلب و ذهن همه به روی امکانات صلح باز است،” او گفت.

نیازهای بشردوستانه بسیار زیاد

بر اساس گزارش رسانه ها، تعداد تلفات زمین لرزه های دوگانه سوریه و همسایه ترکیه، همچنان در حال افزایش است و از مرز 41000 نفر فراتر رفته است.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، OCHA، گزارش داد که نزدیک به نه میلیون نفر تنها در سوریه تحت تأثیر قرار گرفته اند، و خسارت در شمال غرب – آخرین پایگاه مخالفان – که نیازها در نزدیک به 12 سال درگیری به رکورد بالایی رسیده بود، بدتر است.

بیش از 4700 ساختمان ویران شده، کل خیابان ها ویران شده و 4.2 میلیون نفر در حلب و سه میلیون نفر دیگر در ادلب آسیب دیده اند.

UNFPA آژانس بهداشت باروری و جنسی سازمان ملل است و خانم. بیکر از کلینیک های خود در شهر و همچنین پناهگاه های موقت بازدید کرده و با شرکا و پرسنل واکنش اضطراری صحبت کرده است.

در حالی که درک سطح و مقیاس ویرانی غیرممکن است، آسیب بسیار عمیق تر است.

ساختمان های فروریخته، امیدهای بر باد رفته

او گفت: «این فقط تخریب فیزیکی نیست که با بیش از یک دهه درگیری و جنگ همراه شده است.

“این فرسودگی تجمعی مردمی است که برای موجودیت حیاتی خود می جنگند و اکنون احساس می کنند همان لحظه ای که شروع به بازگشت به حالت عادی می کنند و امید و نور را در انتهای تونل می بینند، فاجعه طبیعی، این زلزله بزرگ، به معنای واقعی کلمه همانگونه که ساختمان ها در جریان خود زلزله فرو ریختند، امیدهایشان را فرو ریخت.

زنان و دختران اکثریت افرادی را تشکیل می دهند که اکنون در پناهگاه ها در شمال و شمال غرب سوریه هستند یا آواره شده اند.

پیش از وقوع زلزله، صندوق جمعیت ملل متحد و شرکای خود چندین ابتکار را برای ارائه خدمات زایمان ایمن و سلامت مادر و همچنین محافظت در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت انجام می دادند.

عزت در میان ویرانی

خانم گفت: «آنها مجبور شده‌اند به شدت افزایش پیدا کنند. بیکر، اضافه کرد که خدمات همچنین یکپارچه شده و به سرپناه های موقت، مساجد، مدارس و حتی پارک ها که شرایط در آنها کمتر از حد ایده آل است، گسترش یافته است.

“من می گویم “پناهگاه”، اما این اصطلاح را به راحتی به کار می برم. هیچ یک از این پناهگاه های موقت برای ساکنان انسانی تجهیز نشده اند. کمبود آب دارند. آنها فاقد سرویس بهداشتی، برق، گرمایش خوب هستند. هوا سرد بود، بعضی جاها تاریک بود، اما ما با شرکای خود در زمین تلاش می کنیم تا خدمات حیاتی ارائه کنیم.»

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای نزدیک به 40000 زن و خانواده تنها در حلب “کیت های کرامت” توزیع کرده است و محصولات بهداشتی اولیه و سایر وسایل مراقبت شخصی را در اختیار آنها قرار می دهد که به القای حس عادی بودن کمک می کند.

این آژانس همچنین با شرکای خود برای تامین تجهیزات پزشکی به دو بیمارستان آنجا که هنوز فعال هستند، کار می کند.

“صلح برای سلامتی”

جنگ جاری سیستم مراقبت های بهداشتی سوریه را به هم ریخته است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) فقط نیمی از تمام مراکز بهداشتی قبل از زلزله فعال بودند.

مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی، از جمله تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس آژانس و دکتر دکتر، آخر هفته گذشته در این کشور حضور داشتند. مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی آن.

تدروس روز چهارشنبه در جریان نشست خبری منظم خود از ژنو گفت: “من شاهد نابودی کل جوامع، رنج غیرقابل وصف و عزم بازماندگان و پاسخ دهندگان بودم.”

او گفت که سازمان جهانی بهداشت به بازماندگان، از نیازهای روانی-اجتماعی گرفته تا داروها، مراقبت می کند، هرچند اشاره کرد که “وظیفه نجات جانها تازه شروع شده است.”

دکتر “ما برای سلامتی به آرامش نیاز داریم.” رایان افزود. «از دیدگاه بشردوستانه، افزایش مقیاس رو به جلو است. با این حال، حمایت ما به شرایط” در زمین بستگی دارد.

عملیات واکنش عظیم

حمایت های ارائه شده توسط WHO و UNFPA بخشی از تلاش های امدادی و نجات گسترده تر توسط جامعه بین المللی در مواجهه با فاجعه عظیم در سوریه و ترکیه است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گزارش داد، برای مثال، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به تهیه مکمل های ریز مغذی برای 113000 کودک زیر پنج سال و 1000 زن باردار و شیرده به مدت سه ماه کمک کرد.

در همین حال، برنامه جهانی غذا (WFP) وعده های غذایی آماده و سایر اقلام غذایی را بین خانواده های آواره توزیع می کند.

خانم می‌گوید: «ما دست در دست سایر تیم‌های سازمان ملل در اینجا در محل کار می‌کنیم تا هماهنگی بهتری بین خودمان تضمین کنیم تا نیازمندترین افراد سریع‌ترین خدمات را دریافت کنند». نانوا.

این یک عملیات عظیم و فراتر از مقایسه است و چیزی نیست که یک آژانس یا یک کشور واحد بتواند با آن مقابله کند.»

گامی به سوی آشتی؟

این هفته، کمک‌های بشردوستانه از تصمیم دولت سوریه برای باز کردن دو گذرگاه دیگر در مرز با ترکیه به منظور ارسال کمک‌ها به شمال غرب استقبال کردند.

زمین لرزه در 6 فوریه رخ داد و کاروان ها ابتدا از طریق بابا الحوا، تنها گذرگاه مرزی باقیمانده مجاز بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که نه سال پیش تصویب شد، وارد می شدند.

تا روز چهارشنبه، 117 کامیون از این گذرگاه عبور کرده اند و یک کامیون دیگر به نام باب السلام، که 30 کامیون به تنهایی در آن روز سفر کرده اند.

خانم خانم گفت که این اقدام سوریه “تأثیر بسیار مثبتی” بر عملیات کمک خواهد داشت. بیکر، که از کشورهایی که به طور موقت تحریم‌ها علیه دمشق را لغو کرده‌اند و همچنین از دولت ترکیه برای همکاری‌اش تشکر کرد.

“من فکر می کنم که این یک نکته بسیار کلیدی در مورد است چگونه آشتی می تواند آغاز شود. در نهایت، ما نقطه ای داریم که در آن همه نیاز به کمک به کسانی که به کمک ما نیاز دارند، همگرا می شوند. و بی‌طرفانه است، به جز کمک‌های بشردوستانه چشم‌پوشی نمی‌کند.»

تیم‌های اورژانس و جستجو و نجات برای ارزیابی و اولویت‌بندی نیازهای فوری و ارائه کمک‌های نجات بخش در پی زلزله ویرانگر در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه مستقر شده‌اند.

وظیفه در قبال پرسنل

صندوق جمعیت ملل متحد قصد دارد کیت های بیشتر و تجهیزات بیمارستانی را به منطقه تحویل دهد و پرسنل و هماهنگی را در محل تقویت کند، “زیرا احساس وظیفه ای برای مراقبت از ارائه دهندگان ما نیز وجود دارد.”

او گزارش داد، اگرچه کارکنان آژانس نیز در اثر زلزله آسیب دیده اند، اما هر روز خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهند. برخی حتی در ماشین های خود خوابیده اند و پس از اتمام وظایف خود از یک مکان به مکان دیگر حرکت می کنند.

واکنش فوری ادامه دارد

سازمان ملل این هفته درخواستی نزدیک به 400 میلیون دلار برای سوریه آغاز کرد و درخواست مشابهی برای ترکیه در حال نهایی شدن است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در سخنرانی خود در نیویورک گفت که تلاش ها به سرعت در حال افزایش است و ارزیابی های بیشتری در سوریه برای شناسایی نیازهای اولویت دار در مناطق مختلف برنامه ریزی شده است.

وی افزود که سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه در کمیته دائمی بین سازمانی یک گسترش سیستمی را به مدت شش ماه اعلام کرده اند.

او گفت: “این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ما به طور جمعی و عملیاتی همه ابزارها و منابع ممکن را برای واکنش فوری در مناطق زلزله زده مستقر می کنیم.” دوجاریک.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما