مصاحبه با وجود بحران های امنیتی و سیاسی، کارشناس سازمان ملل همچنان نسبت به مالی خوش بین است

بر اساس گزارش ها، نیروهای مسلح مالی با همراهی پرسنل نظامی خارجی ظاهراً قتل و سایر تخلفات جدی را در جریان یک عملیات نظامی انجام داده اند.

اخبار سازمان ملل الکساندر کارت و پس از بازدید رسمی از این کشور در ماه گذشته، با آلیون تینه، کارشناس مستقل سازمان ملل در امور مالی، صحبت کرد.

مصونیت از مجازات سرطانی

الکساندر کارت: ده ماه پس از کودتای نظامی که بوباکار کیت رئیس جمهور این کشور را سرنگون کرد، وضعیت در مالی همچنان نامطمئن است. این کشور با بحران های سیاسی و امنیتی مواجه است که با خشکسالی، کووید-19 و افراط گرایی خشونت آمیز همراه شده است، که باعث سوء استفاده های متعدد در تقریباً همه مناطق شده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر، اعدام‌های غیرقانونی، ناپدید شدن اجباری و خشونت جنسی را محکوم کرده است و مالی تحت تحریم‌های بین‌المللی – به ویژه از طرف جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECOWAS) است.

شما اخیراً به شورای حقوق بشر گفتید خشونت در آنجا به سرعت گسترش یافته است که بقای غیرنظامیان مالی را به خطر می اندازد. این به طور مشخص به چه معناست؟


آوارگان داخلی (بیجاشدگان داخلی) در روستایی در منطقه موپتی مالی.

MINUSMA/مارکو دورمینو

آوارگان داخلی (بیجاشدگان داخلی) در روستایی در منطقه موپتی مالی.

آلیون تینه: وضعیت امنیتی بسیار نگران کننده است. کنترل آن برای مالی در حال تبدیل شدن به مشکل است. اگرچه از ژوئیه تا دسامبر 2021 احساس می کردیم اوضاع رو به بهبود است، اما اکنون هر روز در مورد حملات جهادی، به ویژه از سوی دولت اسلامی در صحرای بزرگ (ISGS)، در مرکز مالی، در گائو، می شنوم. و بیش از همه، غیرنظامیان هستند که توسط گروه های مسلح، افراط گرایان، جهادی ها و ارتش مالی گرفتار می شوند.

بسیاری از تخلفات جدی وجود دارد، شهروندان فرانسوی شکنجه شده و ناپدید می شوند. و معافیت از مجازات یک مشکل بزرگ است، از جمله برخی از سربازان مالی که متهم به اتهامات جدی تجاوز هستند. حتی اگر بخواهیم تحقیقاتی را آغاز کنیم، مشکلات ساختاری در سیستم قضایی نظامی فقط این روند را مختل می کند. اگر دادستان جنایی بتواند به موضوع رسیدگی کند، نمی‌تواند راه دوری برود، زیرا دفاتر بازپرس – که باید مراحل قانونی را ادامه دهند – هنوز آماده نیستند. بنابراین، ما از مالی می خواهیم دستورالعمل هایی را ارائه دهد تا روند قانونی بتواند نتیجه مشخصی داشته باشد؛ زیرا معافیت از مجازات یک سرطان واقعی برای نهادها و جامعه است. این خطر بی‌اعتباری و تضعیف اعتبار ارتش را به همراه دارد، به طور بالقوه می‌تواند وضعیت خشونت مداوم ایجاد کند و برای انسجام ملی مضر است. بنابراین، در مورد این موضوع، ما واقعاً بر آن اصرار داریم اقدامات عملی و ملموس باید توسط مقامات مالی انجام شود.

غیرنظامیان را در اولویت قرار دهید

الکساندر کارت: آیا می توانید بدانید که این گروه های مسلح افراطی افراطی در مالی چه کسانی هستند و آیا آنها در منطقه ساحل گسترده تر وجود دارند؟

آلیون تینه: آنها گروه هایی هستند که کودکان را غارت می کنند، تجاوز می کنند و آنها را مجبور به خدمت سربازی می کنند. این سرطان است که نه تنها مالی امروز بلکه کشورهای ساحلی مانند بنین، شمال توگو، غنا و سنگال را نیز تهدید می کند. مشکلات بزرگ امروز ناشی از این واقعیت است که ما از سال 2012 تاکنون نتوانسته ایم این گروه ها را شکست دهیم.. علیرغم تلاش‌های بین‌المللی که خواستار ابزارهای نظامی و حمایت‌های مالی عظیم شده‌اند، جامعه مدنی و به‌ویژه مردم غیرنظامی همچنان بهای آن را می‌پردازند. ما باید استراتژی جهانی خود را که شامل نهادهای آفریقایی مانند ECOWAS، اتحادیه آفریقا (AU) نیز می شود، بازنگری کنیم.

اولویت اصلی حفاظت از غیرنظامیانی است که همواره قربانیان اصلی هستند.

اولویت اصلی حفاظت از غیرنظامیانی است که همواره قربانیان اصلی هستند

پیشگیری از یک آخر الزمان

الکساندر کارت: شما اشاره کردید که جامعه بین المللی سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه امنیت کرده است. به درخواست مقامات مالی، فرانسه خروج عملیات برخانه را اعلام کرده است. چه تأثیری ممکن است بر حقوق بشر و نقض غیرنظامیان داشته باشد؟

آلیون تینه: با نزدیک به 6000 مرد با تجهیزات و اطلاعات و غیره، برخانه یک عملیات بزرگ بود که نبود آن تنها می تواند آسیب پذیری مالی را برجسته کند. ما به طور مداوم به گفتگو بین فرانسه و مالی که دوستان قدیمی هستند توصیه می کنیم و توصیه می کنیم که همکاری امنیتی با شرکای مالی به صورت گسترده و با رعایت حقوق بشر انجام شود. این برای تمام تعهدات بین المللی حقوق بشر بسیار مهم است. زمانی که من و تیمم با دیپلمات های اروپایی در مالی گفتگو کردیم، بارقه امیدی را دیدم. ما از جامعه جهانی خواستیم کشوری را که نیازهایش هرگز به این بزرگی نبوده، رها نکنند. فروپاشی مالی به معنای سقوط شرق آفریقا است – نوعی آخرالزمان. پس یک بار دیگر، ما از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کنیم و از مقامات مالی می‌خواهیم که طرفدار گفت‌وگو باشند تا همه بتوانند محل کار خود را برای ثبات، امنیت و صلح در مالی بیابند..

تامین امنیت

الکساندر کارت: به نظر می رسد مالی از مزدوران گروه شبه نظامی واگنر کمک خواسته است. بسیاری از هیئت ها از فعالیت ها و تخلفات آنها انتقاد کرده اند. آیا توانستید این ادعاها را بررسی کنید؟

آلیون تینه: هیچ کس نمی تواند حضور واگنر را تایید کند. اما سوال درست این است که چرا واگنر آنجا خواهد بود. من فکر می کنم که آفریقایی ها باید ژئوپلیتیک خود را بسازند تا امنیت خود را تضمین کنند، همچنین منافع خود را تضمین کنند و این کار را در گفتگو با کل کره زمین و به ویژه با غرب انجام دهند. با این حال، ما باید بسیار مراقب باشیم که تغییرات ژئوپلیتیکی که امروز شاهد آن هستیم، بر مالی مالی تأثیر منفی نداشته باشد.

مردمی که در منطقه تیمبوکتو زندگی می کنند، از آسیب پذیرترین افراد این کشور، مالی هستند.  (فایل)

اوچا/ حوا صباغ

مردمی که در منطقه تیمبوکتو زندگی می کنند، از آسیب پذیرترین افراد این کشور، مالی هستند. (فایل)

انتخابات

الکساندر کارت: امروز در منطقه ساحل مشکل حکمرانی وجود دارد. کودتاهایی در بورکینافاسو و مالی رخ داده است. آیا انتخابات می تواند اولین گام برای عادی سازی اوضاع باشد؟

آلیون تینه: قبل از هر اقدامی باید انتخابات را جدی گرفت. مالی کشوری است که یک وضعیت اضطراری امنیتی عظیم و یک بحران سیاسی عظیم با تغییرات ژئوپلیتیکی را تجربه می کند. از دیدگاه من، با کمک ECOWAS، اگر با دقت انجام شود تا وضعیت بدتر نشود، ممکن است راه حل هایی از طریق بحث پیدا شود. ما باید گفتگو را ادامه دهیم، بدون اینکه به خود بگوییم «خب، انتخابات راه حل است». آنها باید به خوبی آماده شوند تا نتایج آنها باعث بحران دیگری نشود، زیرا در واقع، کودتا از انتخابات قانونگذاری مورد مناقشه در مالی سرچشمه گرفته است.

با نگاه به آینده

الکساندر کارت: سازمان ملل و جامعه بین المللی چه کاری می توانند برای بهبود مالی انجام دهند؟ اولویت ها چیست؟

آلیون تینه: از آنجایی که همه پاسخ های امنیتی شکست خورده اند، ابتدا باید وضعیت را بررسی کرد. ما باید در مورد واکنش امنیتی آفریقا با ECOWAS و AU فکر کنیم. در حالی که وضعیت را در نظر می گیریم، باید اطمینان حاصل کنیم که جامعه مدنی قبل از تصمیم گیری برای غلبه بر بحران امنیتی، در بحث ها ادغام شده است. ما باید مناسب‌ترین راه‌حل‌ها را برای تصحیح اشتباهات پیدا کنیم.

الکساندر کارت: با وجود همه چیز، آیا به آینده خوشبین هستید؟

آلیون تینه: بله من هستم. من خوشبین هستم چون بحثی وجود دارد. ما داریم صحبت می کنیم و این بسیار مثبت است. و راه حل هایی وجود دارد که مردم به دنبال آن هستند. من فکر می کنم که ما از این مشکل عبور خواهیم کرد، من قطعا به آینده خوشبین هستم.


آلیون تینه، کارشناس مستقل وضعیت حقوق بشر در مالی، طی مصاحبه ای.

© شفق قطبی بوردین

آلیون تینه، کارشناس مستقل وضعیت حقوق بشر در مالی، طی مصاحبه ای.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما