مقامات فدرال می گویند هیچ افزایش خطر سکته مغزی با تقویت کننده های کووید فایزر مرتبط نیست

مقامات فدرال روز جمعه گفتند که ترس از اینکه واکسن های تقویت کننده کووید ساخته شده توسط Pfizer-BioNTech ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد 65 ساله و بالاتر افزایش دهد، با تحقیقات علمی فشرده ثابت نشد.

مقامات گفتند: “بعید است” که خطر واقعی باشد. آن‌ها از آمریکایی‌های 6 ماهه و بالاتر خواستند که به تزریق واکسن‌های تقویت کننده ادامه دهند. مقامات فدرال تصمیم گرفتند نگرانی و نتایج تحقیقات خود را با وجود نگرانی از اینکه این افشاگری ممکن است احساسات ضد واکسن را تقویت کند، افشا کنند.

در بیانیه مشترک مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان غذا و دارو آمده است: «ما معتقدیم مهم است که این اطلاعات را با مردم به اشتراک بگذاریم.

مقامات درخواست برای بحث در مورد جزئیات تحقیقات خود را رد کردند.

این واکسن دو ظرفیتی برای خنثی کردن نسخه اصلی ویروس کرونا و همچنین نسخه‌هایی از نوع Omicron که در تابستان در ایالات متحده در گردش بودند، طراحی شده است. واکسن‌های دو ظرفیتی ساخته‌شده توسط Pfizer-BioNTech و Moderna تنها تقویت‌کننده‌های موجود در ایالات متحده در حال حاضر هستند و دانشمندان درگیر بحث داغی بر سر مفید بودن آن‌ها در مقایسه با واکسن‌های اصلی هستند.

مشخص نیست که آیا اطمینان جدید آمریکایی ها را وادار می کند که یک شات دو ظرفیتی دریافت کنند، اگر قبلاً این کار را نکرده باشند. تنها 39 درصد از بزرگسالان 65 سال و بالاتر و تنها 16 درصد از افراد 5 ساله و بالاتر، تا کنون واکسن تقویت کننده دو ظرفیتی دریافت کرده اند.

نگرانی در مورد ارتباط احتمالی با سکته مغزی ایسکمیک – که می تواند جریان خون به مغز را مختل کند – اولین بار اواخر سال گذشته ظاهر شد. داده‌های Vaccine Safety Datalink، یک سیستم نظارت ایمنی فدرال، اشاره می‌کند که آمریکایی‌های ۶۵ ساله و بالاتر ممکن است در ۲۱ روز پس از دریافت واکسن دو ظرفیتی Pfizer-BioNTech در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک باشند.

آن سیگنال مخصوص واکسن دو ظرفیتی ساخته شده توسط Pfizer-BioNTech بود. هیچ نگرانی مشابهی با واکسن های اصلی کووید یا تقویت کننده های دو ظرفیتی مدرنا مرتبط نبود.

این داده ها مقامات فدرال را بر آن داشت تا سایر پایگاه های داده ایمنی واکسن و همچنین مشاهدات ایالات متحده و سایر کشورها را بررسی کنند. مقامات فدرال در بیانیه خود گفتند که محققان شواهدی مبنی بر افزایش خطر سکته مغزی در هیچ یک از این منابع پیدا نکردند.

مقامات فدرال قصد دارند در ژانویه درباره یافته ها بحث کنند. 26 در نشست مشاوران علمی FDA در مورد واکسن های کووید آینده.

Datalink ایمنی واکسن یک سیستم نظارت بلادرنگ است که با همکاری CDC و سازمان ها و شبکه های مراقبت بهداشتی یکپارچه در سراسر ایالات متحده انجام می شود. این سیستم از داده های سلامت الکترونیکی از حدود دوازده سایت در کشور برای نظارت بر ایمنی واکسن استفاده می کند.

از میان حدود 550000 نفر 65 ساله و بالاتر که تقویت کننده دو ظرفیتی Pfizer-BioNTech را دریافت کرده بودند، 130 نفر در 21 روز پس از دریافت واکسن دچار سکته مغزی ایسکمیک شدند که این نگرانی را افزایش داد که این دو رویداد مرتبط هستند. اما تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشی متفاوت، افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک را نشان نداد.

پایگاه داده دیگر، سیستم گزارش رویدادهای نامطلوب واکسن، که توسط CDC و FDA مدیریت می شود، همچنین سیگنالی برای سکته مغزی ایسکمیک دریافت نکرد. نه مطالعه گسترده ای در مورد واکسن های دو ظرفیتی با تکیه بر داده های مراکز خدمات مدیکر و مدیکید، یک مطالعه مقدماتی با استفاده از پایگاه داده امور کهنه سربازان، و نه پایگاه داده ایمنی جهانی Pfizer-BioNTech انجام نشد.

آژانس ها گفتند که سایر کشورها خطر افزایش سکته مغزی ایسکمیک را با واکسن های دو ظرفیتی مشاهده نکرده اند. طبق CDC، سالانه حدود 795000 سکته مغزی در ایالات متحده گزارش می شود و حدود 87 درصد از آنها سکته های ایسکمیک هستند.

Pfizer و BioNTech در بیانیه‌ای اعلام کردند: «هیچ مدرکی برای این نتیجه‌گیری وجود ندارد که سکته مغزی ایسکمیک با استفاده از واکسن‌های Covid-19 این شرکت‌ها مرتبط است.» به گفته سخنگوی فایزر، تاکنون بیش از 30 میلیون دوز از واکسن دو ظرفیتی این شرکت ها در ایالات متحده تجویز شده است.

شرکت‌ها گفتند: «در مقایسه با نرخ‌های بروز سکته مغزی ایسکمیک در این جمعیت مسن‌تر، شرکت‌ها تا به امروز تعداد کمتری از سکته‌های مغزی ایسکمیک گزارش شده را پس از تزریق دو ظرفیتی مشاهده کرده‌اند».

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما