منتقدان می گویند فناوری هوش مصنوعی سرقت مالکیت فکری در مقیاس صنعتی را امکان پذیر می کند

گرژگورز روتکوفسکی استادان بزرگ بافت و نور – کاراواجو، رامبراند، ورمیر – را مطالعه کرده است و توانایی او در تقلید از تکنیک های آنها او را به نقاش مورد تقاضای جانوران و مناظر خارق العاده برای صنعت بازی های ویدیویی تبدیل کرده است.

اما این روزها، او به جای اینکه تمام وقت خود را به نقاشی در استودیوی خورشیدی خود در نزدیکی میدان قرون وسطایی زیبا در شهر Pieńsk، لهستان اختصاص دهد، بیشتر وقت خود را صرف تماس های زوم می کند و با وکلا، هنرمندان و دیگران درباره این موضوع صحبت می کند. دلیل عجیبی است که او ناگهان بسیار مشهورتر از آن چیزی است که تا به حال فکر می کرد.

معلوم می شود که آقای سبک متمایز و انتخاب موضوع روتکوفسکی او را به یکی از محبوب‌ترین هنرمندانی تبدیل کرده است که با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی تولید کننده تصویر که در سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، کپی‌برداری می‌کنند. دو برجسته‌ترین این سیستم‌ها عبارتند از Dall-E 2 که توسط استارت‌آپ OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو ساخته شده است و Stable Diffusion که توسط Stability AI ایجاد شده است، اگرچه تعداد رقبا در حال افزایش است.

نتیجه این است که تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی در Mr. سبک Rutkowski به طور ناگهانی در سراسر انجمن های اینترنتی که در آن کاربران آثاری را که از پیام های متنی ایجاد کرده اند به اشتراک می گذارند. آقای. نام روتکوفسکی به قدری در میان تولیدکنندگان هنر هوش مصنوعی تبدیل شده است که او اخیراً تصمیم گرفت به یک دادخواست فدرال بپیوندد که به دنبال وضعیت حقوقی علیه چندین شرکت درگیر است.

سبک Grzegorz Rutkowski به طور گسترده توسط نرم افزار AI-art تقلید شده است.


عکس:

دوروتا روتکووسکا

برای اینکه این الگوریتم ها Mr. به سبک روتکوفسکی، شرکت هایی که آنها را ساخته اند، ابتدا باید کارهای او و هزاران هنرمند دیگر را از اینترنت کپی می کردند و سپس از آن برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده می کردند. این مکانیک اساسی همه به اصطلاح هوش مصنوعی مولد است – ابتدا، یک شرکت مجموعه‌ای از داده‌ها را به اندازه کافی می‌یابد یا ایجاد می‌کند، سپس از الگوریتم‌های مختلف برای آموزش نرم‌افزار استفاده می‌کند تا متن، تصاویر یا کد خاصی را بر اساس آن داده‌ها منتشر کند.

چیزی که آقا را نگران کرد روتکوفسکی بیشتر این بود که هنری که با استفاده از آثار او تولید می‌شد، تهدید می‌کرد که آثار اصلی او را در مکان‌هایی که اهمیت دارد، در فهرست جستجوی گوگل و در مخازن هنر آنلاین دفن کند.

آقای. داستان روتکوفسکی اهمیت دارد زیرا از بسیاری جهات نشان دهنده روشی است که هوش مصنوعی مولد پتانسیل تغییر تولید انواع کارهای خلاقانه از جمله رمان، کپی بازاریابی، مقالات خبری، ویدئو، تصویر و کد را دارد.

همه ما سال‌ها با انواع هوش مصنوعی سر و کار داشتیم که در تشخیص الگوی عالی کار می‌کردند، عملکردهایی مانند تشخیص چهره اعضای خانواده در برنامه‌های عکس یا پرچم‌گذاری محتوای اعتراض‌آمیز قبل از رسیدن به فیدهای رسانه‌های اجتماعی ما را امکان‌پذیر می‌کردند.

الگوریتم هایی که هوش مصنوعی مولد نیرو یک گام جلوتر می رود. هر دو نوع هوش مصنوعی به مجموعه‌های بزرگی از داده‌های آموزشی نیاز دارند، اما هوش مصنوعی مولد در واقع می‌تواند این داده‌ها را برای تولید محتوای جدید ترکیب کند، نه فقط آنچه را که قبلاً وجود دارد را تشخیص دهد.

منتقدان این سیستم ها شامل هنرمندان، کدنویسان، کارشناسان حقوقی و حتی برخی از مهندسان سازنده آنها هستند. آنها استدلال می‌کنند که سیستم‌هایی که این امکان را فراهم می‌کنند، از جمله تولید متن ChatGPT از OpenAI، GitHub Copilot مایکروسافت برای کد، و AIهای تولیدکننده هنر، همگی محتوا را بدون کسب مجوز از سازندگان آن جذب می‌کنند. سپس از آن محتوا برای ایجاد سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که فعالانه با افرادی که کارشان را دریافت کرده‌اند رقابت می‌کنند. بدون آن همه محتوای رایگان، که تحت آن چیزی که برخی استدلال می‌کنند حفاظت‌های استفاده منصفانه جمع‌آوری شده‌اند، این هوش مصنوعی‌های تولید محتوا نمی‌توانند وجود داشته باشند.

طرفداران این سیستم‌ها، از جمله سازندگان، کاربران و خانواده‌های معمولی خوش‌بین‌های فنی که تمایل به تشویق هر نوآوری بالقوه مخرب دارند، استدلال می‌کنند که یک هوش مصنوعی مولد فقط نسخه‌ای از کارهایی که انسان انجام می‌دهد انجام می‌دهد – از کارهای موجود می‌آموزد، سپس تولید می‌کند. خودش آنها همچنین می گویند، هر قدر که شخص در مورد چگونگی انجام این سیستم ها احساس کند، این فناوری ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، زیرا هر کسی با مهارت فنی کافی می تواند آن را بسازد.

برخی از کسانی که این دیدگاه را دارند در تلاشند تا نسخه هایی از فناوری ایجاد کنند که ملاحظات اخلاقی را در خود جای دهد. متیو درایهرست، موسیقی‌دان، کدنویس و آکادمیک، به همراه همسرش، نوازنده، هالی هرندون، سرویسی به نام Spawning را راه‌اندازی کرده است که برای ایجاد هنر هوش مصنوعی تنها با استفاده از تصاویر هنرمندانی طراحی شده است که با استفاده از آثارشان موافقت کرده‌اند.

آقای “این از بین نمی رود.” درای هرست می گوید. “به عنوان یک جامعه، ما باید هضم کنیم که همه رسانه‌ها اکنون داده‌ها را آموزش می‌دهند و هر سبکی – حتی یک تام در موسیقی – چیزی غیرقابل محافظت خواهد بود.”

نویسندگان، برنامه‌نویسان و هنرمندانی که از این سیستم‌ها استقبال می‌کنند، می‌توانند بهره‌وری خود را به همان روشی افزایش دهند که اتوماسیون بهره‌وری کارگران بی‌شماری را در زمینه‌های دیگر از ابتدای انقلاب صنعتی افزایش داده است. بسیاری از جمله رمان نویسان و کدنویسان قبلاً گزارش داده اند که هوش مصنوعی می تواند آنها را هم خلاق تر و هم سازنده تر کند.

علاوه بر این، این سیستم ها می توانند تولید محتوا را دموکراتیک کنند. افرادی که به سختی می توانند دایره بکشند، اکنون می توانند در خلق آثار هنری نفس گیر نقش داشته باشند. افراد غیر بومی یک زبان می توانند نثری را در هر موضوعی تولید کنند. و برنامه نویسانی که برای بهره وری بیشتر تحت فشار دائمی هستند، می توانند تکه هایی از کدهای کاری را با چیزی جز یک متن کوتاه تولید کنند.

آقای می گوید: «همه می گویند این پایان هنر است. درای هرست. من فکر نمی‌کنم که این حتی به حقیقت نزدیک باشد.»

با این حال، کسانی که پشت این سیستم‌ها هستند، به دلیل پرونده‌های قضایی علیه شرکت‌هایی که به ایجاد این محتوا کمک می‌کنند یا میزبان آن هستند، تمایلی به صحبت آشکار در مورد آنها ندارند.

گرژگورز روتکوفسکی
انتشار پایدار

این موارد شامل کت و شلواری است که آقای. روتکوفسکی به عنوان یک شاکی علیه شرکت‌های هنر هوش مصنوعی Midjourney و Stability AI و DeviantArt، انجمنی محبوب برای هنر که هم میزبان هنر هوش مصنوعی است و هم سیستم خود را برای تولید آن ایجاد کرده است، پیوست. در آن پرونده، که ماه گذشته در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در سانفرانسیسکو ثبت شد، شاکیان استدلال می کنند که این شرکت ها حق چاپ ده ها هزار هنرمند را نقض کرده اند.

سخنگوی Stability AI می‌گوید: «ادعاهای موجود در این پرونده نشان‌دهنده سوء تفاهم از نحوه عملکرد فناوری هوش مصنوعی مولد و قانون مربوط به کپی‌رایت است. “ما قصد داریم از خود دفاع کنیم و هوش مصنوعی بالقوه مولد گسترده ای برای گسترش قدرت خلاقیت بشریت دارد.” DeviantArt و Midjourney به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

یکی دیگر از شکایت های دسته جمعی پیشنهادی، که در ماه نوامبر در همان دادگاه فدرال ارائه شد، مایکروسافت، شرکت تابعه آن GitHub و OpenAI را برای سیستم GitHub Copilot خود هدف قرار می دهد. شاکیان استدلال می‌کنند که با تولید کدی که به نویسندگان اصلی که کدشان برای تولید نتایج Copilot استفاده می‌شود نسبت نمی‌دهد، سیستم مجوزهای منبع باز مختلف و همچنین قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال را نقض می‌کند. متهمان در پاسخ از دادگاه خواستند شکایت را بیرون کند. از جمله استدلال های آنها: شاکیان – برنامه نویسانی که کد خود را در GitHub و جاهای دیگر به اشتراک می گذارند – نشان نداده اند که Copilot به هیچ وجه به آنها آسیب می رساند.

خطرات در اینجا می تواند زیاد باشد. همانطور که طرفداران آن استدلال می کنند، هوش مصنوعی مولد ممکن است چیز بزرگ بعدی در فناوری باشد که کل صنایع را برای چندین دهه تعریف کند. همچنین ممکن است ابزار دیگری باشد که باعث می‌شود افراد کمی بهره‌ورتر شوند و محصولات مایکروسافت تا حدی مفیدتر باشند. مایکروسافت قصد دارد میلیاردها دلار در OpenAI، خالق Dall-E، ChatGPT و OpenAI Codex سرمایه‌گذاری کند که به GitHub Copilot قدرت می‌دهد. مشخص نیست که آیا هر یک از این فناوری، به ویژه یک موتور جستجوی بالقوه مبتنی بر چت، تهدیدی واقعی برای Google است یا خیر. در هر صورت، طبق گزارشی که UBS به تازگی منتشر کرده است، ChatGPT سریعتر از TikTok یا Instagram به 100 میلیون کاربر می رسد..

جوزف ساوری، وکیلی که شرکت او هر دو پرونده علیه مایکروسافت را بر سر GitHub Copilot و شرکت‌های مختلف رهبری می‌کند، می‌گوید: پتانسیل این فناوری دلیلی است که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی سیستم‌های هوش مصنوعی مولد علیرغم خطرات ناشی از آن عجله دارند. پرونده ای علیه طرف های مختلف بر سر مولد هنر هوش مصنوعی Stability AI، Stability Diffusion.

آقای. Saveri بین رفتار ضدرقابتی که وزارت دادگستری ایالات متحده با موفقیت از مایکروسافت در دهه 1990 شکایت کرد – مانند همراه کردن مرورگر وب اینترنت اکسپلورر با سیستم عامل ویندوز – و امروز، تشابهاتی می بیند. اکنون، مانند آن زمان، او می بیند که مایکروسافت به سرعت در حال حرکت برای تسلط بر حوزه ای است که آن را برای نسل بعدی اینترنت و محاسبات مهم می داند.

مایکروسافت از اظهار نظر به طور خاص در مورد دعاوی معلق در مورد سرویس Copilot خودداری کرد. اما سخنگوی این شرکت گفت که به طور کلی، ادعاهای مطرح شده در مورد نقض حق نسخه برداری در پرونده های سیستم های هوش مصنوعی مولد می تواند برای هر کسی که سعی در استفاده از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی در فرآیندهای تجاری خود دارد، اعمال شود. او اضافه می‌کند که تصمیمی به نفع شاکیان می‌تواند «تعداد کاملی از استفاده از این فناوری‌ها را توسط دسته‌ای از بازیکنان خارج از کشور مهار و کاهش دهد».

اینیونگ چئونگ، محقق حقوقی در دانشگاه واشنگتن، می‌گوید بخشی از کاری که دادگاه‌ها هنگام تصمیم‌گیری در مورد استفاده منصفانه انجام می‌دهند این است که مضرات بالقوه روش جدید استفاده از محتوا را در مقابل مزایای آن بسنجند. او می‌افزاید که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا همه پرونده‌ها علیه شرکت‌های هوش مصنوعی به نتیجه برسد.

سخنگوی مایکروسافت می‌گوید بسیاری از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی مولد ممکن است کاملاً جدید باشند و در مناطقی که قبلاً ممکن بود شخصی برای انجام همان عملکرد به یک انسان پول نمی‌داد. او می‌افزاید: همانطور که در پرونده‌هایی که در مورد سرنوشت فناوری‌های جدیدی که می‌توانستند در گذشته برای نقض حق چاپ استفاده شوند، اما کاربردهای دیگری مانند VCR داشتند، تصمیم می‌گرفتند، دادگاه‌ها اغلب به نفع فناوری جدید به دلیل استفاده‌های بالقوه دیگر آن تصمیم می‌گیرند. .

با ادامه پرونده های قضایی، مایکروسافت و بسیاری از استارتاپ های درگیر به ساخت مدل های قدرتمندتر ادامه خواهند داد. نسل بعدی ChatGPT در حال حاضر در راه است و مایکروسافت قول داده است که فناوری این شرکت را در Word، Excel، Teams و سایر محصولات بگنجاند. هوش مصنوعی پایداری در ماه اکتبر 101 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و ارزش شرکت را 1 میلیارد دلار در فضای سرمایه‌گذاری که اکثر استارت‌آپ‌های دیگر به‌طور غیرمعمول خصمانه می‌دانند، به دست آورد. دیگر استارت‌آپ‌های مولد هوش مصنوعی سطوح مشابهی از اشتیاق را در بین سرمایه‌گذاران پیدا می‌کنند.

افکار خود را به اشتراک بگذارید

هوش مصنوعی چگونه بر دیدگاه شما نسبت به خلاقیت تأثیر گذاشته است؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.

سوابق قانونی جدید ممکن است این سیستم ها را محدود کنند، یا سازندگان آنها را مجبور به تغییر محتویات پایگاه های داده ای که به آنها تکیه می کنند، کنند، یا آنها را مجبور به جبران خسارت به سازندگان محتوایی کنند که بدون آن این AI ها نمی توانند وجود داشته باشند. اما هر اتفاقی که بیفتد، بعد از اینکه آنها در راه ایجاد تأثیر قابل توجهی در نحوه تولید محتوا و اینکه چه کسی می‌تواند از طریق آن امرار معاش کند، به خوبی اتفاق می‌افتد.

آقای می گوید: “هوش مصنوعی در حال حاضر بر پشت هنرمندان رشد می کند.” روتکوفسکی، “و احساس می‌کنم از پشتم زیاد استفاده می‌شود.”

برای تجزیه و تحلیل، بررسی، مشاوره و سرفصل های بیشتر WSJ Technology، برای خبرنامه هفتگی ما ثبت نام کنید.

بنویسید کریستوفر میمز در [email protected]

حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما