میانمار افزایش شواهد جنایات علیه بشریت از زمان کودتا

این نهاد مستقر در ژنو توسط نیکلاس کومجیان، رئیس مکانیسم تحقیق مستقل برای میانمار (IIMM) که آخرین گزارش خود را ارائه کرد، در جریان قرار گرفت.

این مکانیسم توسط شورا برای جمع آوری و حفظ شواهد از جدی ترین جنایات بین المللی در کشور ایجاد شد.

عدم پاسخگویی

آقای. کومجیان با اشاره به این که پنج سال از عملیات پاکسازی نظامی در ایالت راخین در اوت 2017 می گذرد که اکثر جمعیت روهینگیا را مجبور به فرار کرد.

«تقریباً همه در کشورهای همسایه مانده‌اند و منتظر روزی هستند که شرایط اجازه بازگشت امن و آبرومندانه آنها را به کشور بدهد. را پایان معافیت از مجازات برای کسانی که خشونت را مرتکب شدند برای ایجاد چنین شرایطی بسیار کار خواهد کرد.”

او گزارش داد که از زمان کودتا، وجود دارد شواهد فزاینده ای از جدی ترین جنایات بین المللی از جمله قتل، شکنجه، تبعید و انتقال اجباری، آزار و اذیت، زندانی کردن و هدف قرار دادن غیرنظامیان.

“مردم میانمار همچنان به رنج می برند عدم پاسخگویی برای کسانی که معتقدند به هیچ قانونی پاسخ نمی دهند،” او بیان کرد.

اولویت دادن به زنان و کودکان

آقای. کومجیان گفت که مکانیسم گردآوری شواهد خشونت جنسی و جنسیتی و جنایات علیه کودکان را در اولویت قرار داده است.

اگرچه زنان و کودکان در درگیری‌ها در معرض خطر خاصی هستند، جنایات علیه آنها معمولاً کمتر گزارش شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

“ما گزارش هایی را جمع آوری کرده ایم کودکان در میانمار شکنجه شده و خودسرانه بازداشت شده اند، گاهی اوقات والدین خود را هدف قرار می دهند. همچنین شواهد فزاینده ای از جنایات جنسی و جنسیتی علیه زنان و مردان وجود دارد.”

فرآیند لازم وجود ندارد

این گزارش همچنین به اعدام چهار فعال دموکراسی خواه در ماه جولای می پردازد. در حالی که مجازات اعدام به خودی خود یک جرم بین المللی نیست، آقای. کومجیان گفت: «اعمال حکم اعدام بر اساس دادرسی که شرایط اولیه یک دادرسی عادلانه را نداشته باشد. می تواند جنایت علیه بشریت باشد“.

او گفت که «نشانه‌های قوی» وجود دارد که اعدام‌ها بدون روند قانونی بوده است، و افزود: «روندها فاقد شفافیت هستند و عملاً هیچ اطلاعاتی از اتهامات و شواهد در دسترس نیست».

پیشرفت و چالش ها

آقای. کومجیان گفت که سازوکار با چالش‌های زیادی مواجه است، با توجه به اینکه کارکنان از دسترسی به صحنه‌های جنایت و شاهدان در میانمار با وجود ارائه ده‌ها درخواست از مقامات محروم هستند. با وجود این، پیشرفت قابل توجهی رخ داده است.

او گفت: «بسیاری از افراد شجاع، سازمان های غیردولتی و سایر نهادها شواهد ارزشمندی را با ما به اشتراک گذاشته اند.

«ما غربالگری‌ها و مصاحبه‌های متعددی را از افرادی انجام داده‌ایم که اطلاعات دست اول حیاتی در مورد جرایم ارتکاب شده در داخل کشور ارائه کرده‌اند. تضمین حفاظت و حمایت از کسانی که اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهند، موضوعی است که نگرانی فزاینده‌ای دارد».

جمع آوری مدارک جنایات

مکانیسم آماده کرده است 67 بسته اثباتی و تحلیلی برای در میان گذاشتن با مقامات قضایی، از جمله برای رسیدگی در دادگاه کیفری بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری.

تقریباً سه میلیون “اقلام اطلاعاتی” از بیش از 200 منبع تاکنون جمع آوری و پردازش شده است.

آنها شامل بیانیه های مصاحبه، مستندات، فیلم ها، عکس ها، تصاویر جغرافیایی و مطالب رسانه های اجتماعی هستند. آقای. کومجیان گفت که تیم او اکنون با وظیفه چالش برانگیز تجزیه و تحلیل آنها روبرو است.

برای مثال، فیسبوک میلیون‌ها مورد از شبکه‌های حساب‌های کاربری را با مکانیزم به اشتراک گذاشته است که توسط این شرکت حذف شده‌اند، زیرا آنها هویت خود را نادرست معرفی کرده‌اند. تحت کنترل ارتش میانمار،او گفت.

گزارش های نادرست در شبکه های اجتماعی

این تیم پست هایی را شناسایی کرده است که ترس و نفرت از روهینگیا را در این شبکه های تحت کنترل نظامی منتشر کرده است. او پستی را مثال زد که درست قبل از شروع عملیات پاکسازی آگوست 2017 در 10 صفحه مختلف در یکی از این شبکه ها ظاهر شد.

«این پست حاوی گزارش‌های نادرست از تسلیح روهینگیا بود به صورت دسته جمعی و تهدید بوداییان میانمار، و عکس یک گاو با شکم بریده و شکمش – تصویری توهین آمیز برای بوداییان میانمار.

جستجوی عدالت

ضمن قدردانی از شورای حقوق بشر، آقای. کومجیان از همه کشورهایی که “متعهد به پایان دادن به بدترین خشونت ها در میانمار هستند” خواست تا از کار مکانیسم حمایت کنند.

وی گفت: “معاونین جدی ترین جنایات بین المللی مرتکب شده در میانمار باید بدانند که ما در تلاش های خود برای شکستن چرخه معافیت از مجازات و اطمینان از اینکه مسئولین چنین جنایاتی با عدالت روبرو خواهند شد متحد هستیم.”

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما