نکاتی از کنگره تاریخی حزب کمونیست چین

بیستمین نشست کنگره حزب کمونیست چین در پکن روز یکشنبه با کسب سومین دوره ریاست جمهوری بی‌سابقه شی جین پینگ به پایان رسید. این قطعه تنظیمی بود که برای حداکثر اهداف سیاسی تنظیم شده بود. با این حال، داستان واقعی درام‌های بدون فیلمنامه بود – مردانی که به ترتیب حزب بالا و پایین می‌رفتند – و آن چیزی که برای آینده غول آسیایی رقم می‌خورد.

برای کسانی که فکر می‌کردند کنگره ملی حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) دو بار در یک دهه فقط یک تئاتر سیاسی خسته کننده بود، 20هفتم جلسه، که یکشنبه به پایان رسید، به اندازه کافی درام داشت تا ثابت کند اشتباه می کنند.

درست است، خبر اصلی کنگره قابل پیش بینی بود: چهار سال پس از لغو محدودیت دوره دو دوره ریاست جمهوری، شی جین پینگ در واقع سومین دوره تاریخی خود را تضمین کرد. کمیته دائمی دفتر سیاسی هفت نفره جدید همچنین همه مردان را که همگی کت و شلوارها و حالت های ظاهری یکسان بر روی صحنه می پوشیدند، حضور داشتند.

کمیته دائمی هفت نفره چین شامل شی جین پینگ، لی چیانگ، ژائو لجی، وانگ هونینگ، کای چی، دینگ ژوکسیانگ و لی شی است.
کمیته دائمی هفت نفره چین شامل شی جین پینگ، لی چیانگ، ژائو لجی، وانگ هونینگ، کای چی، دینگ ژوکسیانگ و لی شی است. © Tingshu Wang، رویترز

در چین، دفتر سیاسی حزب، کمیته دائمی همه کاره را انتخاب می کند. اما در دفتر سیاسی 24 نفره جدید نیز هیچ زن حضور نداشت. پس از بازنشستگی سون چونلان، که به «بانوی آهنین» چین نیز معروف است، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که بدنه اجرایی حزب احتمالاً یک تیم کاملاً مرد خواهد بود. آنها درست متوجه شدند. با وجود تمام تعهدات اعلام شده خود به برابری جنسیتی، 20هفتم کنگره ثابت کرد که حزب کمونیست چین برای ارائه تجربه مدیریتی و رهبری مورد نیاز برای پست دفتر سیاسی برای زنان کار چندانی انجام نداده است.

چه کسی با هو چه کرد؟

اما کنگره امسال همچنین یک قطعه خیره کننده از درام زنده را به نمایش گذاشت که تماشاگران چینی باتجربه در حال اسکن کلیپ های ویدیویی و عکس های ثابت بودند تا بفهمند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است و احتمالاً چه اتفاقی افتاده است.

روز شنبه، هو جین تائو، رهبر ارشد سابق چین، به طور غیرمنتظره ای از جلسه خارج شد، در حالی که در موقعیتی برجسته، پشت میز جلو در تالار بزرگ مردم پکن، درست در کنار جانشین خود، شی، نشسته بود.

وقفه نادر از یک نمایش سیاسی کاملاً طراحی شده درست زمانی رخ داد که خبرنگاران به سالن بزرگ مردم هدایت شدند و توجه رسانه های اجتماعی را به خود جلب کردند. به هیچ وجه یک خروجی تمیز نبود. به نظر می رسد که رهبر سابق 79 ساله و ضعیف، نمی خواهد یا نمی تواند صحنه را ترک کند، زیرا دوربین های خبری چشمک می زنند و روزنامه نگاران در توییتر گمانه زنی می کنند. دانسون چنگ، خبرنگار مستقر در پکن برای استریتس تایمز، در یک موضوع توییتری خاطرنشان کرد: «بسیار غیرعادی، به نظر نمی‌رسید هو می‌خواهد آنجا را ترک کند».

رسانه های دولتی چین بلافاصله گفتند که هو به دلیل بیماری بد اسکورت شد، اما این امر نتوانست گمانه زنی ها را خنثی کند.

هنری گائو از دانشگاه مدیریت سنگاپور در توییتر خاطرنشان کرد: مهم نیست که هو واقعاً بیمار باشد. مهمترین واقعیت در مورد این قسمت این است که این اجازه داده شد تا در دید همه نمایندگان حزب و رسانه های بین المللی انجام شود.»


نسخه رسمی چینی این رویداد کاملاً معتبر بود. هو در سال‌های اخیر از سلامت ضعیفی برخوردار بوده و از زمان کناره‌گیری او از ریاست‌جمهوری در سال 2013، به ندرت در انظار عمومی دیده شده است.

اما تفاوت محض در چین بین سال‌های ریاست‌جمهوری هو و دوره کنونی شی، وزن بیشتری را به خروج ناگهانی پرطرفدار روز شنبه می‌افزاید. بیل بیشاپ در خبرنامه چین خود، Sinocism، خاطرنشان کرد: “مهم نیست علت آن چیست، این صحنه تحقیرآمیز بود و تصویر هو جین تائو که به بیرون هدایت می شود نماد کاملی از نابودی مطلق جناح “لیگ جوانان کمونیست” توسط شی است.

جناح ها جای خود را به وفاداری به یک مرد می دهند

جناح گرایی – یا توازن قدرت و مواضع بین جناح های رقیب – از زمانی که غول آسیایی وارد دوران اصلاحات خود تحت رهبری دنگ شیائوپینگ شد، مشخصه سیاست چین بوده است.

هو – که سابقه‌ای در اتحادیه جوانان کمونیست دارد- در طول سلطنت خود در سال‌های 2003 تا 2013، سبک رهبری مشورتی‌تری داشت، که آزادی‌های نسبی را در جامعه چین مشاهده می‌کرد، زیرا او میان جناح‌ها در پست‌های رهبری عالی تعادل برقرار می‌کرد.

اما هو در سال‌های اخیر با محکوم کردن خاردار شی از «فرقه پول» و «جستجوی لذت» که باعث فساد در رده‌های حزبی شد، از فضل حزبی خارج شده است. اقدامات بعدی شی جینپینگ برای مبارزه با فساد همچنین به رهبر چین این امکان را داد تا رقبای خود را از جناح های رقیب پاک کند.

اما بزرگترین دستاورد کنگره برای اکثر کارشناسان، تخریب جناح ها توسط شی بود. راب پارسونز، سردبیر ارشد خارجی FRANCE 24، با اشاره به نظام سیاسی چین توضیح داد که «در گذشته، حداقل تا حدی، امکان حکومت جمعی مشخصی وجود داشت. اکنون اینجا پر از افرادی است که کاملاً به شی وفادار هستند.”

این شامل مردی می شود که به جای لی کچیانگ، اقتصاددان و نخست وزیر کنونی چین انتخاب شد.

جایگزینی لی اصلاح طلب با لی وفادار

در پیشتازی به 20هفتم در کنگره، همه نگاه‌ها به لی کچیانگ، نماینده چین بود. 2 رهبر و مدافع اصلاحات به سبک بازار و شرکت خصوصی. الکس پایت، متخصص ژئوپلیتیک مستقر در مونترال، اگر شی نتواند لی را با یک وفادار جایگزین کند، این نشانه این است که او نتوانسته وضعیت موجود را به نفع خود متزلزل کند. گروه مشاوره سرسیوس، 24 روز قبل از شروع کنگره به فرانسه گفت.

در نهایت، رئیس‌جمهور چین نه تنها موفق شد لی کچیانگ را به عنوان رئیس‌جمهور چین جایگزین کند. 2، او این کار را با یک وفادار انجام داد که سیگنالی نفس گیر از تثبیت قدرت شی ارسال کرد.

مرد منتخب، لی کیانگ – که در مسیر جایگزینی لی کچیانگ در ماه مارس پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود قرار دارد – رئیس حزب شانگهای است که در اوایل سال جاری بر قرنطینه شدید شهر نظارت داشت.

در حالی که لی کیانگ تجربه اداری زیادی دارد، بوروکرات 63 ساله شانگهای تجربه ای در سطح دولت مرکزی به عنوان معاون نخست وزیر ندارد. علاوه بر این، پس از قرنطینه استراتژی بحث‌برانگیز «صفر کووید» در مرکز مالی چین، زمانی که ۲۵ میلیون نفر از ساکنان شهر برای دسترسی به غذا و مراقبت‌های اولیه پزشکی تلاش می‌کردند، شانس او ​​برای به دست آوردن چنین نقش بلندپایه‌ای کم در نظر گرفته شد.

انتصاب او به عنوان نشانه نهایی این بود که در سیاست امروز چین، وفاداری می تواند بر شایستگی برتری داشته باشد.

استفان مک‌دانل، خبرنگار بی‌بی‌سی چین در توییتر نوشت: «بزرگ‌ترین خبر امروز این است که لی کیانگ نخست‌وزیر می‌شود». “کسی که قرنطینه شانگهای را پر کرد و نتوانست به درستی 10 میلیون نفر را تغذیه کند، اکنون مسئول اقتصاد کشور است.”


بله مردان اطلاعاتی را که شی می خواهد ارائه می دهند

افزایش ثروت سیاسی برخی از مردان همواره با سقوط برخی دیگر همراه است.

علاوه بر لی کچیانگ، بزرگ‌ترین بازنده دیگر، وانگ یانگ، رئیس شورای عالی ۶۷ ساله بود که زمانی به عنوان مدعی برتری برای نخست‌وزیری چین در نظر گرفته می‌شد.

سقوط سیاسی این دو با توجه به سطح کرملینولوژی توسط برخی از تحلیلگران چینی مورد توجه قرار گرفت. بیشاپ در توییتی که شامل عکسی از لی کچیانگ و وانگ یانگ بود که به طرز ناخوشایندی در کنار یکدیگر در تالار بزرگ مردم نشسته بودند، خاطرنشان کرد: “آنها آماده به نظر می رسند.”

غیبت این دو مرد در تالارهای قدرت چین نشانه ای از عدم استقبال نمایندگان جناح های رقیب تحت نام تجاری جدید حکومت افراطی یک نفره بود.

در میان کمیته دائمی هفت نفره جدید، همه به جز لی شی، رئیس حزب گوانگدونگ، در دهه 2000 تحت رهبری شی کار می کردند، چه در استان مرفه ژجیانگ یا در شانگهای.

«کمیته دائمی بسیار یک به علاوه شش است و شش عضو دیگر به وضوح بله‌مرد هستند، افرادی که در گذشته با شی کار کرده‌اند، افرادی که در چند سال گذشته به شی جین پینگ وفاداری آشکار کرده‌اند. ژان پیر کابستان، پژوهشگر ارشد دانشگاه باپتیست هنگ کنگ و نویسنده کتاب «فردای چین: دموکراسی یا دیکتاتوری» می‌گوید: بنابراین دیگر هیچ کنترل و تعادلی در کمیته دائمی و خود دفتر سیاسی وجود ندارد.


فقدان کنترل‌ها و موازنه‌ها ممکن است شی را در موقعیتی از قدرت تک‌نفره قرار دهد که چین از زمان مرگ مائوتسه‌دونگ تاکنون چنین قدرتی را ندیده است.

اما این همچنین این شبح را ایجاد می کند که رهبری غول آسیایی چقدر می تواند به طور موثر با مشکلات این کشور مقابله کند. رشد اقتصادی در چین طی چند سال گذشته کاهش یافته است که ناشی از همه گیری، اقدامات سختگیرانه قرنطینه و رکود جهانی است. در صحنه بین المللی، جنگ در اوکراین دست ضعیف پکن را در انتخاب مسکو به عنوان متحد آشکار کرده است.

پس سوال این است که آیا گروه‌ها و گروه‌های اطراف شی می‌توانند راه‌حل‌هایی برای آینده ارائه دهند؟ اگر گذشته چیز دیگری باشد، حکومت کیش شخصیت هرگز در خدمت منافع کشور نبوده است.

پارسونز خاطرنشان کرد: «تقریباً به ناچار، با توجه به این واقعیت که این افراد بله‌دار هستند که در موقعیتی قرار گرفته‌اند، می‌خواهند شی اطلاعاتی را که شی می‌خواهد به دست آورد، به دست آورد.» قدرت شخصی به خودی خود یک مشکل است زیرا شی اطلاعاتی را که برای مقابله با مشکلات کشور نیاز دارد به دست نمی آورد.

.
. © France Médias Monde Infographics

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما