وزیر امور خارجه به سازمان ملل گفت که هائیتی برای سرکوب خشونت باندها و کاهش تنش های سیاسی به حمایت قوی نیاز دارد.

“[We are] مواجهه با یک بحران اجتماعی-سیاسی و اقتصادی چند وجهی که با ناامنی تشدید می شود.» جنئوس، در جلسه بعد از ظهر مناظره سالانه مجمع عمومی در سطح عالی گفت که او بیانیه ای را از طرف آریل هنری، نخست وزیر هائیتی ارائه می کند، که تصمیم گرفت به دلیل وضعیت نگران کننده فزاینده در این شهرستان بماند.

بازگرداندن سریع نظم عمومی

با گسترش خشونت گروه‌ها و عمیق‌تر شدن بحران سیاسی، “هائیتی خود را در دوراهی دشوار اما تعیین کننده برای آینده خود می‌بیند… این معضل تنها با حمایت موثر شرکای ما قابل حل است.” دموکراسی در معرض تهدید، اولین دستور کاری او «بازگرداندن امنیت و نظم عمومی بدون تأخیر» خواهد بود.

در مرحله بعد، او به دنبال آن است که در اسرع وقت به اجماع گسترده در مورد توافق سیاسی میان حداکثر بخش ها برای دستیابی به حکومت مسالمت آمیز دست یابد. به دنبال آن تلاش‌هایی برای ایجاد فضایی مساعد برای برگزاری سریع انتخابات عمومی برای بازگرداندن قدرت آزادانه مردم هائیتی و احیای نهادهای دموکراتیک انجام خواهد شد. و اتخاذ تدابیری برای پاسخگویی به مسائل اقتصادی و اجتماعی.

باندهای خشن جامعه هائیتی را “مسموم” می کنند

او در مورد مسئله امنیت و برقراری نظم عمومی، فعالیت باندها را محکوم کرد که “جوی مخربی را ایجاد کرده اند که زندگی روزمره مردم هائیتی را مسموم می کند.” علاوه بر این، درگیری میان باندهای رقیب، تلفات زیادی برجای گذاشته و بسیاری از مردم را مجبور به ترک خانه های خود کرده تا از وحشت این قانون شکنان در امان بمانند.»

به این ترتیب، نخست وزیر هنری، به عنوان رئیس شورای عالی پلیس ملی، اقداماتی را برای کارآمدتر کردن نیروها و آمادگی بهتر برای مبارزه با ناامنی و فعالیت باندی، از طریق تقویت ظرفیت های عملیاتی و بهبود شرایط کاری انجام داده بود.

وی افزود: تشدید عملیات به نتایج خوبی رسیده است که باعث کاهش سوء استفاده باندهای مسلح به ویژه در کلان شهرها شده است. با این حال، برای پایان دادن به این بلای بسیار کار باقی مانده است.» در این زمینه، وی خاطرنشان کرد که برخی از این تلاش ها به دلیل تحویل آهسته خودروهای زرهی و تجهیزاتی که نیروی پلیس فاقد آن است، با مشکل مواجه شده است.

انتخابات “به محض فراهم شدن شرایط”

در جبهه سیاسی، او گفت که علیرغم اختلافات بین بازیگران مختلف، نخست وزیر هنری به تشویق گفت وگو ادامه داد. ابتکاراتی که شامل اجزای مختلف جامعه هائیتی است، از جمله احیای نهادهای دموکراتیک کاملاً عملیاتی از طریق انتخابات آزاد، شفاف و فراگیر و همچنین اصلاح قانون اساسی در حال انجام است.

وی ادامه داد که در حالی که هائیتی به رسمیت شناخته است که تظاهرات مسالمت آمیز یک حق قانونی است، اما غارت، اقدامات خرابکارانه و حملات انجام شده علیه کلیساها، مدارس، دانشگاه ها و بیمارستان ها و غیره در اعتراضات اخیر را محکوم خواهد کرد.

در نهایت به قول هانری نخست وزیر گفت: برخلاف آنچه برخی از مخالفانم می گویند، من تمایلی به ماندن در قدرت بیش از حد لازم ندارم. دغدغه اصلی او بازگشت به قانون اساسی و سپردن اداره امور کشور به منتخبان منتخب آزادانه مردم بود. از این رو، او در پی یافتن یک توافق سیاسی برای سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری، قانونگذاری و محلی “به محض فراهم شدن شرایط” بود.

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما