چین به طور فزاینده ای به عنوان متخاصم در مذاکرات دیپلماتیک در سطح جهان شناخته می شود

دهلی نو – هنگامی که دیپلمات‌های ارشد چهار کشور بزرگ آسیا-اقیانوسیه روز جمعه در پایتخت هند برای گفتگو در مورد مسائل منطقه گرد هم آمدند، یکی پیامی مستقیم برای غول بزرگی داشت که سایه‌اش بر سر صحبت‌ها آشکار شد.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در یک پنل عمومی که همتایانش از ایالات متحده، هند و استرالیا در آن حضور داشتند، گفت: چین باید «بر اساس نهادها، استانداردها و قوانین بین‌المللی عمل کند» تا از درگیری جلوگیری کند.

این درخواستی است که هر مقامی در آن صحنه بارها مطرح کرده است. اگرچه جنگ روسیه در اوکراین در سال گذشته بر گفتگوهای دیپلماتیک در سراسر جهان مسلط بوده است، معضل برخورد با چینی که به طور فزاینده ای ادعا می کند همیشه وجود دارد – و برای بسیاری از کشورها مشکلی خشن تر از روابط با مسکو است. آنها با چارچوبی که پرزیدنت بایدن و دستیارانش ارائه کرده اند موافقند: چین بزرگترین چالش بلندمدت است و کشور واحدی است که قدرت و منابع لازم را برای تغییر شکل نظم تحت رهبری آمریکا به نفع خود دارد.

برای پرزیدنت بایدن و دستیارانش، این تنش در هفته‌های اخیر پس از اینکه یک بالون جاسوسی چینی بر فراز قاره ایالات متحده شروع به حرکت کرد، و زمانی که در گفت‌وگوهای خود، به اطلاعاتی دست یافتند که چین در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه برای روسیه است، به شدت مورد توجه قرار گرفت. جنگ این چشم انداز دیپلمات های آمریکایی و متحدان و شرکا را بر آن داشت تا به همتایان چینی از جمله اینجا در دهلی نو هشدار دهند.

نگرانی‌ها در مورد نقش‌های ناسازگار فزاینده چین و روسیه در صحنه جهانی شاید روز پنجشنبه توسط نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی مبنی بر اینکه «چندجانبه‌گرایی امروز در بحران است» در گلایه‌ای پیچیده شد.

او در یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانسی با دیپلمات‌های ارشد گروه 20، متشکل از اقتصادهای بزرگ جهان، از جمله چین و روسیه، گفت: «حکومت جهانی در هر دو مأموریت خود در جلوگیری از جنگ‌ها و تقویت همکاری‌های بین‌المللی شکست خورده است.

چهار کشور آسیا-اقیانوسیه که یک روز بعد در گفتگوی رایسینا در پانل شرکت کردند، شراکت چهارگانه را تشکیل دادند که در سال 2017 پس از سال‌ها سکون احیا شد و از آن زمان به دلیل نگرانی‌های استراتژیک مشترک در مورد چین، شتاب بیشتری گرفت. اما دیپلمات‌ها به نشانه تعادل ظریفی که در روابط با پکن می‌کوشند ایجاد کنند، تلاش کردند در اظهارات عمومی خود تأکید کنند که چهار سازمان امنیتی یا نظامی نیست. آقای. هایاشی تنها نماینده‌ای بود که به چین اشاره کرد و آن هم پس از تشویق ناظم پنل.

بیانیه مشترک آنها که پس از جلسات خصوصی منتشر شد، اشاره ای به چین نکرده است، اگرچه بسیاری از نکات در آن، از جمله موضوع “صلح و امنیت در حوزه دریایی” آشکارا سیاست های چین را هدف قرار داده است.

در کنفرانس قبلی گروه 20، وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، به همراه سرگئی وی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نقش اسپویلر پیوست.

آنها با هم در یک بیانیه اجماع پیشنهادی با دو بند مخالفت کردند که در اولی آنها مستقیماً از جنگ روسیه در اوکراین انتقاد شد. اگرچه رهبران گروه 20 همان دو بند را در یک سند اجماع در نشست سال گذشته در بالی، اندونزی تصویب کرده بودند، چین با روسیه برای خرابکاری در بیانیه این هفته و بیانیه مشابه پیشنهاد شده در امور مالی G20 تلاش کرده است. کنفرانس وزیران در اواخر فوریه در بنگالورو، هند.

در بند دوم این اطلاعیه که آنها به آن اعتراض کردند، اشاره ای به روسیه و اوکراین نشده است. در این بیانیه به سادگی گفته شد که همه کشورها موافقت کردند که از اصول سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشردوستانه بین المللی، “از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت ها در درگیری های مسلحانه” و ممنوعیت “استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای” حمایت کنند.

برخی از دیپلمات ها به طور خصوصی از مخالفت چین با تکرار چنین اصول اساسی ابراز تعجب کردند، اقدامی که کنفرانس را مجبور به صدور بیانیه رئیس سطح پایین تر کرد. آقای. به نظر می‌رسید که موضع کین نگرانی‌ها را تأیید می‌کند که دولت او مایل است در تعداد فزاینده‌ای از مکان‌های دیپلماتیک – از جمله در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در کنار روسیه باشد تا سیاست‌ها یا اقداماتی را که اکثریت قریب به اتفاق کشورها تأیید می‌کنند، تضعیف کند.

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پنج شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به این موضوع گفت: «روسیه و چین تنها دو کشوری بودند که به صراحت اعلام کردند که آن متن را امضا نخواهند کرد». وی افزود که با آقای دکتر موافق است. مودی “که چالش های واقعی برای سیستم چندجانبه وجود دارد.”

او همچنین خاطرنشان کرد که در شورای امنیت سازمان ملل متحد، “ما به طور خاص دو کشور داریم که تمایل دارند از اقدامات این شورا برای رسیدگی به برخی از فوری ترین نگرانی های جهانی جلوگیری کنند.”

آقای. بلینکن همچنین نسبت به فشار پکن برای مذاکرات صلح در جنگ اوکراین ابراز تردید کرده و گفته است که مقامات چینی صرفاً در حال ایجاد یک پرده دود هستند تا زمان بیشتری را برای روسیه برای فشار دادن به حمله خود بخرند.

مقامات چینی می گویند که با خوشحالی با کشورهایی در سیستم بین المللی همکاری خواهند کرد و این ایالات متحده است که با “ذهنیت جنگ سرد” خود شعله تفرقه را شعله ور می کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خبری گفت: چین آماده همکاری با سایر کشورهای گروه 20 است تا هم «متعهد به همبستگی و همکاری بماند» و هم «نقش بزرگ‌تری در رسیدگی به چالش‌های بزرگ اقتصادی و مالی جهانی ایفا کند». کنفرانس روز پنجشنبه در پکن همزمان با آغاز نشست ها در دهلی نو.

بعد از آقای اظهارات انتقادی بلینکن، خانم. مائو روز جمعه گفت که آقای. کوین از گروه 20 خواسته بود تا در “چندجانبه گرایی واقعی” شرکت کنند و از “سیاست قدرت و اردوگاه های تقابل” اجتناب کنند. او افزود که G20 مکان نامناسبی برای گفتگو درباره اوکراین است و از شراکت چهارگانه به عنوان یک “دایره کوچک بسته” انتقاد کرد.

ام‌اس. مائو همچنین به اطلاعیه وزارت بازرگانی ایالات متحده در روز پنجشنبه مبنی بر محدود کردن تجارت با 28 شرکت چینی که مقامات آمریکایی متهم به نقض تحریم‌های ایالات متحده از جمله ممنوعیت‌های فروش فناوری هسته‌ای و موشکی هستند، انتقاد کرد. این حرکت خانم مائو گفت، نشان داد که ایالات متحده برای “سرکوب شرکت های چینی” تلاش زیادی می کند.

دولت بایدن تلاش‌هایی را که توسط دولت ترامپ آغاز شده است، گسترش داده است تا شرکت‌های چینی را که دولت ایالات متحده آن‌ها را تهدیدهای بالقوه امنیت ملی می‌داند، از جمله هواوی، مهم‌ترین شرکت فناوری ارتباطات چین، محدود کند. اکتبر گذشته، آقای بایدن محدودیت های گسترده ای را برای فروش نیمه هادی های پیشرفته و تجهیزات تولید نیمه هادی به چین اعلام کرد، چیزی که دستیاران آن را تلاش برای پایان دادن به دسترسی چین به «فناوری های بنیادی» خواندند.

دولت بایدن دو متحد ژاپن و هلند را تحت فشار قرار می دهد تا محدودیت های بیشتری را برای فروش تجهیزات تولید نیمه هادی به چین اعمال کنند. این موضوع ممکن است زمانی مطرح شود که آقای. بلینکن در دهلی نو با همتایان هلندی و ژاپنی خود دیدار کرد. این اقدام تجلی دیگری از اعتقاد دولت بایدن است که چین را تنها با همفکری متحدان و شرکا می توان محدود کرد.

و آقای بلینکن پنجشنبه شب به چین درباره مجازات های اقتصادی در صورت ادامه دادن تسلیحات به روسیه هشدار داد: «ما مقامات تحریمی از انواع مختلف داریم.

برای رهبران جهان، این تنش‌های سرکوب‌ناپذیر شواهد بیشتری بر این است که نظام بین‌الملل در حال جدا شدن به بلوک‌ها است و اینکه آقای آقای. درخواست فوری مودی به دیپلمات‌ها در این هفته بر سر زبان‌ها ناشنوا بود: “روی آنچه ما را از هم جدا می‌کند تمرکز نکنید، بلکه بر آنچه ما را متحد می‌کند تمرکز کنید.”

اولیویا وانگ تحقیقاتی را از هنگ کنگ انجام داد.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما