کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشتار و بازداشت کودکان در ایران باید پایان یابد

اعضای کمیته از مقامات خواستند تا هرگونه خشونت علیه کودکان را که نقض آشکار حقوق آنها از جمله حق اعتراض مسالمت آمیز است، متوقف کنند.

جنبش اعتراضی سراسری از یک ماه پیش و پس از مرگ مهسا امینی که پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق ایران به دلیل نقض قوانین سختگیرانه پوشش در رابطه با حجاب در بازداشت درگذشت، آغاز شد.

بسیاری از ویدئوهایی که علیرغم سرکوب اینترنت داخلی از ایران در فضای مجازی پخش شده‌اند، زنان جوانی را نشان می‌دهند که جان خود را در خیابان یا کلاس‌های درس به خطر می‌اندازند و با شعارهای اعتراضی در انتقاد از رهبران روحانی، مقامات را به چالش می‌کشند.

تیر خورد و کتک خورد

در میان کشته شدگان یک پسر 11 ساله وجود دارد و به گفته شاهدان موثق، برخی از کودکان با گلوله های جنگی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و برخی دیگر پس از ضرب و شتم جان باختند.

«بسیاری از خانواده‌ها گزارش دادند که علی‌رغم غم از دست دادن یک کودک، آنها چنین بودند تحت فشار قرار گرفتند تا نیروهای امنیتی را تبرئه کنند با اعلام خودکشی فرزندانشان و اعترافات دروغین.

کمیته همچنین از گزارش هایی مبنی بر اینکه کودکان در مدارس دستگیر و همراه با بزرگسالان بازداشت شده اند و برخی شکنجه شده اند، به شدت نگران است.

آموزش مجدد اجباری

کمیته گفت، وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته اعلام کرد که کودکان دستگیر شده «برای اصلاح و آموزش برای جلوگیری از تبدیل شدن به شخصیت های ضد اجتماعی» به مراکز روانشناسی منتقل می شوند و گزارش های متعددی مبنی بر اخراج تلافی جویانه بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی وجود دارد. .

ما قویاً از ایران می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر خود عمل کند، به ویژه آنهایی که تحت کنوانسیون حقوق کودک هستند. این با الزام اساسی برای حمایت از حق زندگی کودکان تحت هر شرایطی شروع می شود.

اعضای کمیته همچنین تاکید کردند که ایران موظف به احترام و حمایت از حقوق کودکان برای آزادی بیان و اعتراض مسالمت آمیز است.

حق شنیده شدن

«بسیاری از کودکان، از جمله بسیاری از دختران، اعتراض می‌کنند تا نظرات خود را در مورد مسائلی که برایشان مهم است، اعلام کنند. حق شنیده شدن آنها نباید توسط هیچ سطحی از زور خفه شود.

کمیته به شدت از ایران می خواهد که استفاده از زور علیه تظاهرات مسالمت آمیز را متوقف کنید و از کودکان شرکت کننده محافظت کنید در تظاهرات مسالمت آمیز.»

و اعضا همچنین خواستار تحقیقات کامل در مورد هرگونه نقض جدی حقوق کودکان شدند تا “توسط مقامات ذیصلاح، مستقل و بی‌طرف” با هدف تعقیب هر کسی که مسئول تشخیص داده شود، انجام شود.

«کمیته حقوق کودک به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهد داد در ایران و ارتباط با سایر نهادهای مرتبط حقوق بشر برای پایان دادن به نقض شدید حقوق کودکان ایرانی.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما