یونسکو هشدار داد که یخچال های طبیعی نماد میراث جهانی تا سال ناپدید می شوند

یخچال های طبیعی در یک سوم سایت ها بدون توجه به تلاش ها برای محدود کردن افزایش دما در معرض تهدید هستند.

با این حال، این مطالعه نشان می دهد که اگر افزایش دمای جهانی در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن از 1.5 درجه سانتیگراد تجاوز نکند، هنوز می توان دو سوم دیگر را نجات داد. یونسکو می گوید که این یک چالش بزرگ پیش روی نمایندگان در COP27 آینده خواهد بود.

پنجاه سایت میراث جهانی یونسکو دارای یخچال‌های طبیعی هستند که تقریباً 10 درصد از کل مساحت یخچال‌های طبیعی زمین را تشکیل می‌دهند. آنها شامل مرتفع ترین (در کنار کوه اورست)، طولانی ترین (در آلاسکا) و آخرین یخچال های طبیعی باقی مانده در آفریقا هستند.

مقصر CO2

مطالعه یونسکو با همکاری اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، نشان می دهد که این یخچال ها از سال 2000 به دلیل انتشار CO2، که دماهای گرم می شود، با سرعتی سریع در حال عقب نشینی هستند.

آنها در حال حاضر هر سال 58 میلیارد تن یخ را از دست می دهند – معادل مجموع مصرف سالانه آب فرانسه و اسپانیا – و مسئول نزدیک به پنج درصد افزایش مشاهده شده سطح آب دریاها هستند. یخچال های طبیعی در معرض خطر در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اقیانوسیه هستند.

فراخوانی برای اقدام

«این گزارش فراخوانی برای اقدام است. تنها کاهش سریع در سطح انتشار CO2 ما می تواند یخچال ها و تنوع زیستی استثنایی را که به آنها بستگی دارد نجات دهد. COP27 نقش مهمی برای کمک به یافتن راه حل هایی برای این موضوع خواهد داشت. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت: یونسکو مصمم است از دولت ها در پیگیری این هدف حمایت کند.

علاوه بر کاهش شدید انتشار کربن، یونسکو از ایجاد یک صندوق بین المللی جدید برای نظارت و حفاظت از یخچال های طبیعی دفاع می کند. چنین صندوقی از تحقیقات جامع حمایت می‌کند، شبکه‌های مبادله بین همه ذینفعان را ارتقا می‌دهد و اقدامات هشدار اولیه و کاهش خطر بلایا را اجرا می‌کند.

آینده نامشخص

نیمی از بشریت به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یخچال ها به عنوان منبع آب برای مصارف خانگی، کشاورزی و نیرو وابسته هستند. یخچال ها همچنین ستون های تنوع زیستی هستند و بسیاری از اکوسیستم ها را تغذیه می کنند.

دکتر برونو اوبرل، مدیر کل IUCN، گفت: «وقتی یخچال‌های طبیعی به سرعت ذوب می‌شوند، میلیون‌ها نفر با کمبود آب و افزایش خطر بلایای طبیعی مانند سیل مواجه می‌شوند و میلیون‌ها نفر دیگر ممکن است به دلیل افزایش سطح دریاها آواره شوند».

این مطالعه نیاز فوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت را نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوا کمک کند و به مردم اجازه دهد تا بهتر با اثرات آن سازگار شوند.

مرداب یخچالی جوکولسارلون در ایسلند، بخشی از یک میراث جهانی، به طور طبیعی از آب ذوب شده یخ‌ها تشکیل شده است و در حالی که بلوک‌های بزرگ یخی از یک یخچال در حال کوچک شدن خرد می‌شوند، دائماً در حال رشد است.

مرداب یخچالی جوکولسارلون در ایسلند، بخشی از یک میراث جهانی، به طور طبیعی از آب ذوب شده یخ‌ها تشکیل شده است و در حالی که بلوک‌های بزرگ یخی از یک یخچال در حال کوچک شدن خرد می‌شوند، دائماً در حال رشد است.

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما