اخبار مختصر 10 اکتبر

این خبر به طور خلاصه از سازمان ملل است.

گوترش می‌گوید اوکراین: حملات گسترده روسیه «تشدید غیرقابل قبول» است

در اوکراین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که حملات گسترده روسیه به پایتخت کیف و سایر مکان‌ها در روز دوشنبه، عمیقاً تکان‌دهنده بود و نشان‌دهنده یک تشدید غیرقابل قبول دیگر بود.

او افزود که حملاتی که بنا بر گزارش‌ها خسارات گسترده‌ای به مناطق غیرنظامی وارد کرده و منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است، نشان داد که بار دیگر غیرنظامیان بیشترین هزینه را برای تهاجم روسیه در فوریه می‌پردازند.

فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، طی سخنانی در ژنو، گزارش داد که کیف، دنیپرو، لویو، زاپوریژژیا، چرنیهیو و اودسا از جمله افرادی بودند که در آخرین افزایش خشونت‌ها پس از یک پل کلیدی که کریمه تحت اشغال روسیه را به هم متصل می‌کند، آسیب دیده‌اند. روسیه در یک حمله آسیب جدی دید.

کمیساریای عالی پناهندگان گفت که این «یک روز دردناک دیگر» برای مردم اوکراین بود.

آقای. گراندی همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت در سراسر کشور جنگ زده عمیقا نگران کننده است. او در جلسه کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «حداقل 6.2 میلیون نفر در داخل آواره هستند و بسیاری دیگر به حمایت بشردوستانه نیاز دارند.

با نزدیک شدن به زمستان و “میلیون ها اوکراینی، به ویژه افراد مسن و ناتوان… روی همه ما حساب می کنند”، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که محدودیت هایی برای کارهای بشردوستانه وجود دارد.

رئیس امداد سازمان ملل خواستار اقدام هماهنگ در مورد تهدید فزاینده گرمای شدید شد

رئیس امداد اضطراری سازمان ملل روز دوشنبه گفت: موج گرما در حال حاضر هر سال هزاران نفر را می کشد و می تواند پاسخ کمک های جهانی را تحت تأثیر قرار دهد، مگر اینکه اقدامی برای کاهش تغییرات آب و هوایی انجام شود.

مارتین گریفیث به خبرنگاران در ژنو گفت که بدون کمک مالی فوری برای آسیب پذیرترین جوامع، جهان “مقدر آینده ای با فجایع گرمایی بزرگتر و مرگبارتر است.”

“سیستم بشردوستانه مجهز نیست، تا بتواند به تنهایی با بحران هایی در این مقیاس مقابله کند… برای جلوگیری از وقوع بلایای گرمایی مکرر در آینده، ما به سرمایه گذاری های گسترده و هدفمند، به ویژه برای آسیب پذیرترین قشرها، نیاز داریم و اکنون به آن نیاز داریم.”

آقای. گریفیث در مراسم ارائه گزارشی که به طور مشترک توسط دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر منتشر شد، صحبت کرد.

این به جزئیات توصیه‌ها و بهترین شیوه‌های کشورهای در حال توسعه که اقداماتی را برای حمایت از سازگاری بلندمدت با تغییرات آب و هوایی انجام داده‌اند، ارائه می‌کند.

بر اساس این گزارش، موج گرمای اروپا در سال 2003 عامل بیش از 70000 مرگ و میر فراتر از حد انتظار بود. موج گرمای روسیه در سال 2010 جان بیش از 55000 نفر را گرفت.

کارشناسان حقوق بشر خواستار آزادی برنده زندانی نوبل در بلاروس شدند

به دنبال تصمیم هفته گذشته کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح نوبل 2022، کارشناسان ارشد مستقل حقوق منصوب شده توسط شورای حقوق بشر روز دوشنبه خواستار آزادی فوری آلس بیالیاتسکی شدند.

آقای. بیالیتسکی در سال 1996 گروه حقوق بشر بلاروس ویانا را تأسیس کرد.

او ابتدا در سال 2011 بازداشت شد و سپس در سال 2021 به 12 سال بازداشت محکوم شد. همکاران بیالیاتسکی در پشت میله های زندان هستند.

در بیانیه ای، کارشناسانی از جمله آنائیس مارین، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در بلاروس، اظهار داشتند که “شکاف جدی پاسخگویی برای نقض فاحش قوانین حقوق بشر در بلاروس” وجود دارد.

کارشناسان ادامه دادند: «حکمات زندان طولانی صادر شده برای مدافعان حقوق بشر نمادی از سوء استفاده از سیستم قضایی است» و مصونیت از مجازاتی که مقامات بلاروس از آن برخوردار هستند.

دانیل جانسون، اخبار سازمان ملل

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما