دولت راست‌گرای اسرائیل دموکرات‌های یهودی را از دست داده است

ماه گذشته، در حالی که تظاهرات در سراسر اسرائیل باعث تشنج سیاسی در این کشور یهودی شده بود، یهودیان دموکرات مجلس نمایندگان که سنگر حمایت اسرائیل را در کنار راهرو ایجاد کرده بودند، به طور خصوصی با سفیر این کشور ملاقات کردند.

نماینده دیوید سیسیلین از رود آیلند، که خود را مترقی توصیف می کند، به ویژه صریح بود. در جلسات با گروه‌های لیبرال در داخل و خارج از کاپیتول هیل، جایی که حمایت از اسرائیل هر ماه ضعیف‌تر می‌شود، او همیشه از ارزش‌های دموکراتیک مشترک اسرائیل و ایالات متحده عقب نشینی می‌کرد. سیسیلین به سفیر مایکل هرتزوگ گفت.

اما دولت راست افراطی جدید در اورشلیم، با تلاش‌هایش برای تضعیف قوه قضاییه مستقل اسرائیل و دربرگرفتن سیاستمداران افراطی، حتی این درخواست را «بسیار بسیار دشوارتر» می‌کرد. سیسیلین در مصاحبه ای بازگو کرد.

در هفته‌های بعد، تنش‌ها بین اسرائیل و حزب دموکرات، و به‌ویژه یک جامعه یهودی آمریکایی که عمدتاً لیبرال باقی مانده‌اند، تنها بدتر شده است.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، ممکن است اصلاحات خود را در دستگاه قضایی اسرائیل متوقف کرده باشد، اما ضرب و شتم نمازگزاران مسلمان در ماه رمضان در محوطه مسجد الاقصی در اورشلیم – که برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می شود – باعث خونریزی در دو طرف اسرائیل شد. -شکاف فلسطین و قدرت بخشیدن به وزیران راست افراطی در آقای. دولت نتانیاهو روابط بین دو جامعه بزرگ یهودی جهان، اسرائیلی و آمریکایی را به هم می زند.

جیک اوچینکلاس، نماینده یهودی دموکرات از ماساچوست، گفت: «من یکی از متنوع‌ترین حوزه‌های انتخابیه یهودی در آمریکا از نظر ایدئولوژیک را نمایندگی می‌کنم. «در این موضوع اتفاق نظر وجود دارد. نگرانی‌های شدیدی در مورد مسیری که اسرائیل به سمت دموکراسی غیرلیبرال حرکت می‌کند، وجود دارد.»

نشانه های چنین گونه هایی در همه جا دیده می شود. خاخام جرمی کالمانوفسکی در Ansche Chesed، یک کنیسه محافظه‌کار در قسمت غربی منهتن، دعای استاندارد برای دولت اسرائیل را با مزمور روحانی‌تر جایگزین کرده است که صلح در اورشلیم را فرا می‌خواند.

خاخام کالمانوفسکی گفت که دولت نتانیاهو زمانی که در کابینه خود بزالل اسموتریچ را که خواهان جدایی یهودیان و اعراب در جامعه اسرائیل است و ایتامار بن گویر که تا سال 2020 عکسی را در خانه خود آویزان می کرد در کابینه خود عبور کرد. یک ملی‌گرای یهودی که 29 نمازگزار مسلمان را در کرانه باختری کشت.

“من به هموطنان یهودی آمریکایی خود می گویم، اگر تا به حال گفته اید، “نه، نه، نه، اسرائیل نیست، و نخواهد شد، و به سمت یک دولت آپارتاید متمایل نمی شود” و شما معتقدید که، همانطور که خاخام کالمانوفسکی گفت، پس باید بگویید که گنجاندن این دو نفر در دولت یک فاجعه است.

خاخام آمیل هیرش از کنیسه آزاد استفان وایز در منهتن جنبشی را در درون یهودیت اصلاحات به نام «تقویت اسرائیل» تأسیس کرد تا تلاش کند تعهد خود را به صهیونیسم در جامعه یهودی در حال دور شدن از دولت یهودی تجدید کند. ماه گذشته، حتی او در نزدیکی یک نقطه شکست ظاهر شد و از آقای. نتانیاهو از بیمه کنیسه خود، “این ماشین فراری را که از کنترل خارج شده است، متوقف کنید قبل از اینکه از پرتگاه پرت شود.”

و اتحادیه ضد افترا، یک گروه حقوق مدنی یهودی که سرسخت صهیونیستی است، روز دوشنبه در ارزیابی سالانه خود از یهودی ستیزی جهانی، «نژادپرستی یهودی» در داخل دولت اسرائیل را محکوم کرد.

در سال های آخر ریاست جمهوری باراک اوباما و در طول دوره دولت ترامپ، چنین تنش هایی مشهود بود، اما به نظر نمی رسید روابطی را که دولت های اسرائیل و آمریکا را محدود می کرد، تهدید کند. آقای. نتانیاهو روابط حزبی را با جمهوری خواهان کنگره و رهبران انجیلی در ایالات متحده ایجاد کرد که حمایت از دولت او را در جمهوری خواهان و در میان جامعه محافظه کار مسیحی که از نظر عددی بسیار بزرگتر از یهودیان آمریکایی است، عمیق تر کرد.

رئیس جمهور دونالد جی ترامپ نیز به نوبه خود عملاً هر کاری را انجام داد. نتانیاهو می خواست از تشویق الحاق بلندی های جولان گرفته تا انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس از تل آویو.

رهبران انجیلی به طور قابل توجهی نسبت به دولت اسرائیل انتقادی ندارند.

کشیش گفت: «من درگیر پیچیدگی‌های دولت اسرائیل نمی‌شوم، اما سپاسگزارم که نخست‌وزیر نتانیاهو دوباره انتخاب شد.» رابرت جفرس، وزیر یک کلیسای بزرگ دالاس و متحد ترامپ که در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در اورشلیم در سال 2018 دعا کرد.

و جمهوری خواهان همچنان متعهد به شکستن گوه ای هستند که آقای آقای. ترامپ به دنبال این بود که بین لیبرال های آمریکایی و شهروندان اسرائیلی رانندگی کند. نماینده کوین مک کارتی و همتای اسرائیلی اوامیر اوهانا روز سه شنبه اعلام کرد که آقای. مک کارتی در پایان این ماه به دومین رئیس مجلس نمایندگان تبدیل خواهد شد که در پارلمان اسرائیل سخنرانی می کند و این در تضاد عمدی با روابط سرد پرزیدنت بایدن با دولت دست راستی جدید است.

و فرماندار ران دیسانتیس از فلوریدا، یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری، هفته آینده در اسرائیل در مورد آنچه که او آن را “تنش غیرضروری روابط بین اورشلیم و واشنگتن” خواند، در کنفرانسی به مناسبت 75 سال استقلال اسرائیل سخنرانی خواهد کرد.

اما مقامات اسرائیلی می گویند که آنها اهمیت روابط با یهودیان آمریکایی را درک می کنند، حتی اکثریت آنها که به شدت دموکرات هستند. آقای. شکست ترامپ و بی ثباتی حزب جمهوری خواه این نگرانی را در اورشلیم برانگیخته است که دولت دوستی مانند آقای ترامپ. ترامپ ممکن است به این زودی ها به واشنگتن باز نگردد.

دیپلمات‌های اسرائیل در ایالات متحده تلاش‌های خود را برای حفظ صهیونیسم در هسته یهودیت آمریکا، بدون توجه به فرقه‌ها، مضاعف کرده‌اند. اما این تلاش به شدت به رویدادهای جاری کشیده شده است.

برای لیبرال‌های آمریکایی، فشار دولت نتانیاهو برای بازنگری در قوه قضاییه علاوه بر به حاشیه راندن احزاب لیبرال در اسرائیل، ناامیدی در غزه و عدم پیشرفت به سمت خودمختاری فلسطین و حقوق برابر بود.

مارک پوکان، نماینده دموکرات ایالت ویسکانسین و یکی از اعضای رو به رشد دموکرات های مجلس نمایندگان که مایل است آشکارا از اسرائیل انتقاد کند، گفت: “من در 10 سال گذشته سه بار به منطقه رفته ام و بدون شک، این بدترین وضعیتی است که در این مدت بوده است.” .

نشست ماه گذشته با سفیر هرتزوگ نقطه عطفی بود، زیرا توسط برخی از قوی ترین حامیان اسرائیل در گروه دموکرات سازماندهی شد و شامل آن شد. اگر آقای سیسیلین برای یهودیان لیبرال در رود آیلند صحبت کرد، نماینده دبی واسرمن شولتز نیز به همان اندازه از اقدامات اسرائیل به نمایندگی از یهودیان محافظه کارتر در منطقه فلوریدا جنوبی انتقاد کرد.

برد اشنایدر، نماینده دموکرات ایلینویز و یکی از سازمان دهندگان این نشست، گفت: “ما با یک موضوع بسیار پیچیده روبرو بودیم که راه حل آسانی ندارد، جایی که مردم احساسات بسیار قوی دارند و این احساسات به گونه ای در میان خانواده به اشتراک گذاشته می شد.”

نماینده یان شاکوفسکی، نماینده دموکرات ایلینویز، گفت: از آنجایی که رای دهندگان جوان یهودی آنها صهیونیسم را کمتر در هویت یهودی خود می بینند، دموکرات ها از نظر سیاسی انتقاد شدید از اقدامات دولت اسرائیل را آسان تر می دانند.

او گفت: «این نسل بعدی از یهودیان آمریکایی واقعاً یهودیان عادل هستند. او افزود: «اگر توقع دارید که آنها اصلاً به اسرائیل اهمیت بدهند، بهتر است بی عدالتی در حق فلسطینیان را مورد خطاب قرار دهید».

ام‌اس. شاکووسکی به خاخام خود در ایوانستون، آندریا لندن، اشاره کرد که در مصاحبه ای نظری را بیان کرد که زمانی بدعت به نظر می رسید: “اسرائیل توسط همسایگان متخاصم خود نابود نمی شود.”

خاخام لندن گفت: سوال پیش روی یهودیان جهان دیگر این نیست که آیا اسرائیل زنده خواهد ماند یا خیر. او گفت: «این که اسرائیل به یک کشور یهودی و غیر دموکراتیک تبدیل می‌شود یا اینکه اسرائیل به کشوری برای همه ساکنانش، از رود اردن تا دریا، تبدیل می‌شود و شخصیت یهودی خود را از دست می‌دهد.»

چنین تنش هایی حتی در میان رهبران یهودی ارتدوکس نیز وجود دارد که مدت هاست بخشی از اتحاد طبیعی بین آقای دکتر تلقی می شود. نتانیاهو، مسیحیان محافظه کار و یهودیان مذهبی. مورتون آ. کلاین، رئیس قدیمی سازمان محافظه کار صهیونیستی آمریکا، گفت که سازمان او تنها سازمانی از مجموعه وسیعی از سازمان های یهودی است که طیف مذهبی را برای حمایت از فشار دولت نتانیاهو برای اجازه دادن به اکثریت کنست برای لغو احکام عالی اسرائیل اداره می کند. دادگاه.

همانطور که سیاست و رأی دهندگان اسرائیل به درستی حرکت می کنند، آقای. کلاین گفت، یهودیان آمریکایی از هر قشری دادگاه عالی آن را آخرین اهرم قدرت لیبرال می دانند. او گفت: «این محرک اصلی» انتقاد یهودیان آمریکاست. آنها در حال از دست دادن قدرت خود برای کنترل سیاست هستند.

این فقط سازمان های لیبرال نیستند که ابراز نگرانی کرده اند. وقتی آقای اسموتریچ، آقای وزیر دارایی نتانیاهو، ماه گذشته از ایالات متحده بازدید کرد، بسیاری از رهبران یهودی از ملاقات با او خودداری کردند. برخی به حضور او اعتراض کردند.

خاخام موشه هاور، معاون اجرایی اتحادیه گفت که اتحادیه ارتدوکس با او ملاقات کرد. او گفت: “ما با جدا شدن از اعضای دولت و تکیه بر اینکه مخالفان آنها را افراطی جلوه می دهند، خدمتی به خود نمی کنیم.”

اما، خاخام هاوئر با عجله اضافه کرد، او دشواری لحظه را درک می کند – برای همه یهودیان.

او گفت: «شدت بحث، این لحظه را از نظر بافت داخلی کشور اسرائیل به یک لحظه حساس تبدیل کرده است، و «لحظه ای به همان اندازه برای یهودیان آمریکای شمالی از نظر توانایی ارتباط».

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما