سواد اقیانوس و باز کردن یک انقلاب در راه حل های علوم اقیانوسی

به عنوان بخشی از این فشار، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از جهان می‌خواهد که به انقلاب بپیوندد تا راه‌حل‌های علمی نوآورانه اقیانوس را باز کند. UN News با کارشناسان داخل و خارج از سیستم سازمان ملل صحبت کرد اهمیت سواد اقیانوسی را آشکار می کند.

توانمندسازی افراد برای اقدام

سواد اقیانوس معمولاً به عنوان درک تأثیر اقیانوس بر شما و تأثیر شما بر اقیانوس تعریف می شود.

فرانچسکا سانتورو، مسئول سواد اقیانوس در کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC)، توضیح داد که با این حال این تعریف فراتر از این است.

“این واقعاً در مورد توانمندسازی افراد با ابزارها است تا از دانش اقیانوسی بهتر استفاده کنند تا مسئولیت پذیرتر شوند و بتوانند تصمیماتی را که شامل منابع اقیانوسی است، به روشی آگاهانه تر اتخاذ کنند. این در واقع توانایی درک اینکه اقیانوس ها چقدر بر زندگی ما تأثیر می گذارند و ما چقدر می توانیم اقیانوس ها را به صورت مثبت و منفی تحت تأثیر قرار دهیم، است.

کودکان موکن در مجمع الجزایر Myeik در میانمار شنا می کنند.

© Ocean Image Bank/Ben Jones

کودکان موکن در مجمع الجزایر Myeik در میانمار شنا می کنند.

IOC به عنوان نقطه کانونی علوم اقیانوسی در سیستم سازمان ملل متحد، دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل برای توسعه پایدار (2021 تا 2030) را رهبری می کند و از مؤسسات تحقیقاتی اقیانوس در سراسر جهان برای تقویت مشارکت عمومی حمایت می کند.

«IOC عمدتاً برای تقویت همکاری بین‌المللی در زمینه علوم اقیانوسی و تحقیقات اقیانوسی کار می‌کند هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در مورد همه حوزه های اقیانوسی تحقیق کند“، خانم. سانتورو ادامه داد.

لحظه سرنوشت ساز

را دهه علوم اقیانوسی فرصتی برای تغییر وضعیت اقیانوس ها برای 100 سال آینده است.

در اوایل سال جاری، یونسکو کمپینی را برای توانمندسازی مردم برای پیوستن به جنبش جهانی نسل اقیانوس راه اندازی کرد.

ایده این است که از داستان سرایی متحول کننده برای ارتباط شهروندان با دانش اقیانوس و هدایت اقدامات برای بازسازی، محافظت و زندگی بهتر با اقیانوس استفاده شود.

وینیسیوس گرونبرگ لیندوسو، مسئول ارتباطات کمیسیون اقیانوس‌شناسی بین‌دولتی یونسکو، در مصاحبه‌ای با UN News توضیح داد که چگونه می‌توانید در این لحظه بحرانی یک تغییر دهنده بازی باشید.

دانش آموزان به عنوان عوامل فعال تغییر

برخی از برنامه های شاخص IOC تأثیرات خاص تغییرات آب و هوایی بر اقیانوس ها را بررسی می کنند و اینکه چگونه اقیانوس را می توان بهترین متحد در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفت.

همکاری نزدیک با مدارس، معلمان و مربیان، آژانس علمی سازمان ملل از نتایج تحقیقات اقیانوسی خود برای توسعه طرح های درسی استفاده می کند.

آکواریوم به کودکان خردسال کمک می کند تا قلمرو آبی را در یک محیط غوطه ور کشف کنند.

© Unsplash/Tim B. Motivv

آکواریوم به کودکان خردسال کمک می کند تا قلمرو آبی را در یک محیط غوطه ور کشف کنند.

“ما تعدادی منبع – جزوه ها، ویدئوها یا بازی ها – تهیه می کنیم و از آنها برای همکاری با مدارس در سراسر جهان استفاده می کنیم تا افراد را از سنین پایین، از دبستان تا دبیرستان درگیر کنیم. ما از رویکردی استفاده می‌کنیم که فقط اهداف یادگیری را شامل نمی‌شود، بلکه شامل آنچه ما اهداف یادگیری عاطفی اجتماعی می‌نامیم و یادگیری رفتاری را نیز در بر می‌گیرد، زیرا می‌خواهیم دانش‌آموزان به عوامل فعال تغییر تبدیل شوند – تا بتوانند در ابتکاراتی که از اقیانوس حمایت می‌کند شرکت کنند. حفاظت»، خانم سانتورو برجسته کرد.

مدارس آبی

در پرتغال، به همراه کنیا، میزبان کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد، که از 27 ژوئن تا 1 ژوئیه برگزار می شود، بنیاد Oceano Azul نقش مهمی در توسعه سوادآموزی و شیوه های حفاظت در آنجا دارد.

این بنیاد با تلاش برای آموزش آب و هوای کودکان در پرتغال، قصد دارد کودکان بیشتری در مورد مسائل اقیانوس ها و تأثیر آنها بر اقیانوس بیاموزند، بنابراین وقتی آنها تصمیم گیرنده شوند، مهم نیست چه حرفه ای را انتخاب می کنند، نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. .

در حالی که صدها مدرسه بیگ آی جک پشت سرشان، یک دیاموند ستینگری و یک ماهی خارپشت یک چشم در شن و ماسه به دنبال غذا می گردند.

در حالی که صدها مدرسه بیگ آی جک پشت سرشان، یک دیاموند ستینگری و یک ماهی خارپشت یک چشم در شن و ماسه به دنبال غذا می گردند.

ساموئل کالینز، مدیر برنامه Oceano Azul، به UN News توضیح داد که این طرح چگونه کار می کند: «ما باید اطلاعات را به گونه ای ارائه کنیم که برای گروه های سنی مختلف قابل هضم باشد. اما با توجه به اهمیت این موضوعات و تأثیری که در آینده نزدیک نسل های کنونی خواهد داشت، ما وظیفه داریم اطلاعات خاصی را به جوانان برسانیم.»

Oceano Azul همراه با Oceanario de Lisboa، برنامه ای برای آموزش نسل آبی، آموزش معلمان و ارائه برنامه درسی و منابع برای انتقال پیام در اولین دوره آموزشی در اختیار آنها قرار می دهد.

آنها ریاضی خواهند کرد، اما در مورد ماهی صحبت خواهند کردآنها زبان فرانسه را یاد می گیرند، درباره اقیانوس صحبت می کنند، تاریخ را انجام می دهند، اما اقیانوس شناسی را یکپارچه می کنند، بنابراین این فقط برنامه درسی را تقویت می کند، از طریق یک لنز آبی نگاه می کند. آن‌ها به Oceanario می‌آیند، و فعالیت‌های خارق‌العاده زیادی انجام می‌دهند، و هیجان‌زده می‌شوند، زیرا پتانسیل زیادی در یک اقیانوس سالم وجود دارد، و تقویت آن مهم است.”

این برنامه در نظر دارد که سواد اقیانوس را برای همه کودکان مقیم پرتغال با تمرکز ویژه بر گروه بین سنین 5 تا 9 سال به ارمغان بیاورد.

به گفته این بنیاد، استفاده از پرتغال به عنوان نقطه شروع در مورد سوادآموزی، با این وجود، امکان تکرار اقدامات در کشورهای دیگر، یعنی در کشورهای پرتغالی زبان و کشورهای در حال توسعه را فراهم می کند.

مهدکودک مرداب

ونیز نه چندان دور در ایتالیا، قرن هاست که تعامل پویا بین انسان و طبیعت را به تصویر کشیده است و بر ظرفیت آن برای عمل به عنوان الگویی برای سایر اکوسیستم های مشابه تاکید می کند.

با توجه به ویژگی‌های ایده‌آل و ثبت آن به عنوان میراث جهانی یونسکو، «ونیز و مرداب آن» به عنوان محل اجرای نسخه آزمایشی ابتکار «کودک‌کودک مرداب» انتخاب شد که در اردیبهشت ماه گذشته راه‌اندازی شد.

برنامه آموزشی جدید مبتنی بر ترویج اصول سواد اقیانوسی و تعامل با محیط زیست، با هدف ایجاد ارتباط نزدیک بین کودکان و طبیعت، با استفاده از فعالیت‌های خارج از منزل و تعامل با جامعه محلی است.

کودکان در فعالیت های نقاشی در یک رویداد آگاهی از اقیانوس، در ونیز، ایتالیا شرکت می کنند.

کودکان در فعالیت های نقاشی در یک رویداد آگاهی از اقیانوس، در ونیز، ایتالیا شرکت می کنند.

دروس موضوعی به کلاس های 25 دانش آموز مهدکودک داده می شود که با استفاده از آموزش در فضای باز و با هدف کشف اکوسیستم تالاب انجام می شود. سپس در پایان هر درس با تحریک خلاقانه و نقاشی دنبال می شود.

با مشارکت گروه پرادا، یونسکو، امیدوار است که جوانان را در تبدیل شدن به نسل آینده اقیانوس توانمند کند.

جامعه بین الملل باید آموزش را یکی از ارکان اقدامات خود برای اقیانوس قرار دهد و به آموزش کمک کند تا جوانان امروزی مسئولیت پذیر شوند. و شهروندان آگاه فردا.»

لیسبون: آن را افزایش دهید

جامعه سواد آموزی اقیانوس در لیسبون، پرتغال، برای کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که سواد اقیانوسی به عنوان عنصر اصلی اقدامات اقیانوسی دیده می شود.

«آخرین کنفرانس اقیانوس سازمان ملل [in 2017, in New York]، سواد اقیانوسی در مراحل ابتدایی خود بود، اما اکنون واقعاً می توانیم ثابت کنیم که توانسته ایم به نتایج مهمی مانند ترویج حضور سواد اقیانوسی در آموزش رسمی دست یابیم و شبکه رو به افزایشی از مدارس آبی در سراسر جهان داریم. اما ما باید این را افزایش دهیم، مطمئن شویم که ابتکارات سوادآموزی اقیانوس در سراسر جهان اتفاق می افتد، و همکاری برای به اشتراک گذاشتن شیوه های خوب بین بازیگران مختلف را تقویت کنیم. سانتورو به UN News گفت.

در لیسبون، در اولین روز از کنفرانس 2022، یک نشست در سطح عالی اتحاد دهه اقیانوس برگزار می شود و پس از آن یک مجمع دهه اقیانوس در 30 ژوئن برگزار می شود.، برای انتقال پیام اقدام، مشارکت و فراگیری.

“انتظار دیگر من این است که ببینم جامعه ما بیشتر و بیشتر سهامداران را شامل می شود. در حال حاضر، ما عمدتاً دانشمندان و مربیان داریم، اما فکر می‌کنم، برای مثال، به روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها نیاز داریم تا به ما کمک کنند تا اطمینان حاصل کنیم که اقیانوس در رسانه‌ها وجود دارد و مردم بیشتر از اهمیت اقیانوس آگاه هستند. آینده این سیاره، “او افزود.

جامعه خلاق “مهم” است

یونسکو مجموعه ای از رویدادها را برای کنفرانس اقیانوس سازمان ملل در لیسبون ترتیب داده است – که شامل نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه خلاقانه دهه اقیانوس در میدان اصلی شهر و کنسرت نسل اقیانوس در جشنواره راک در ریو در 26 ژوئن است. این رویدادها جامعه خلاق جهانی را با هدف افزایش آگاهی بیشتر در مورد علم و حفاظت از اقیانوس ها درگیر می کند.

تشکیل می دهد. سانتورو، همکاری با جامعه خلاق بسیار مهم است، به ویژه به این دلیل که ما بیشتر آگاه هستیم که احساسات ما باعث عمل می شود. کار کردن [more in depth] با هنرمندان، عکاسان، ظرفیت مردم برای احساس ارتباط بیشتر با اقیانوس یا کشف مجدد میزان ارتباط ما با اقیانوس افزایش می‌یابد. جامعه خلاق واقعاً به ما کمک می کند تا این بخش احساسی ارتباط ما با آن را پیدا کنیم – بنابراین ما باید با هم، دانشمندان و هنرمندان، برای طراحی و توسعه پروژه ها همکاری کنیم. فرقی نمی کند دانشمند باشید یا روزنامه نگار یا هنرمند یا سیاست گذار یا فردی که در بخش خصوصی کار می کند. همه باید دور هم جمع شویم و یک چشم انداز و یک هدف مشترک داشته باشیم. سانتورو نتیجه گرفت.

نجات اقیانوس برای محافظت از آینده ما – پیش از کنفرانس اقیانوس سازمان ملل

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما