چگونه خوردن غذاهای فوق فرآوری شده می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد

تقریباً 60 درصد کالری در رژیم غذایی متوسط ​​آمریکایی از غذاهای بسیار فرآوری شده تأمین می شود. ما برای چندین دهه می دانیم که خوردن چنین محصولات بسته بندی شده – مانند برخی از غلات صبحانه، بارهای میان وعده، وعده های غذایی منجمد و تقریباً تمام شیرینی های بسته بندی شده، در میان بسیاری موارد دیگر – با پیامدهای سلامتی ناخوشایند مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و حتی مرتبط است. سرطان. اما مطالعات جدیدتر به یکی دیگر از نقاط ضعف اصلی این غذاهای اغلب خوشمزه و همیشه راحت اشاره می‌کند: به نظر می‌رسد که آنها تأثیر مهمی بر ذهن ما نیز دارند.

تحقیقات انجام شده در ده یا چند سال گذشته نشان داده است که هر چه یک فرد غذاهای فوق فرآوری شده بیشتری مصرف کند، شانس بیشتری برای احساس افسردگی و اضطراب دارد. چند مطالعه ارتباط بین خوردن UPF و افزایش خطر زوال شناختی را پیشنهاد کرده اند.

چه چیز موذیانه ای در مورد این غذاها وجود دارد و چگونه می توانید از پیامدهای ذهنی جلوگیری کنید؟ دانشمندان هنوز روی پاسخ‌ها کار می‌کنند، اما این چیزی است که ما تاکنون می‌دانیم.

در سال 2009، محققان برزیلی مواد غذایی را در یک مقیاس چهار بخشی، از فرآوری نشده و کم فرآوری شده (مانند میوه ها، سبزیجات، برنج و آرد) تا فرآوری شده (روغن، کره، شکر، محصولات لبنی، برخی از غذاهای کنسرو شده، و گوشت و ماهی دودی شده) قرار دادند. ) و فوق پردازش شده است. Eurídice Martínez Steele، محققی در این باره گفت: «غذاهای فرافرآوری شده شامل موادی هستند که به ندرت در دستور العمل های خانگی استفاده می شوند – مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، روغن های هیدروژنه، ایزوله های پروتئینی و افزودنی های شیمیایی» مانند رنگ ها، طعم دهنده های مصنوعی، شیرین کننده ها، امولسیون کننده ها و مواد نگهدارنده. فرآوری مواد غذایی در دانشگاه سائوپائولو، برزیل. این سیستم طبقه بندی در حال حاضر به طور گسترده توسط محققان تغذیه استفاده می شود.

UPF ها اکثر غذاهای بسته بندی شده ای را تشکیل می دهند که در راهروهای غذای منجمد در خواربارفروشی ها و در منوی رستوران های فست فود پیدا می کنید – 70 درصد از غذاهای بسته بندی شده فروخته شده در ایالات متحده، فوق فرآوری شده در نظر گرفته می شوند. آنها به طور فزاینده ای از غذاهای سالم تر در رژیم غذایی مردم استفاده می کنند و به طور گسترده در گروه های اجتماعی و اقتصادی مصرف می شوند.

دکتر دکتر می‌گوید: «غذاهای فرآوری‌شده با دقت فرموله شده‌اند تا به قدری خوش طعم و رضایت‌بخش باشند که تقریباً اعتیادآور باشند». Eric M. Hecht، اپیدمیولوژیست در کالج پزشکی اشمیت در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا. مشکل این است که برای اینکه محصولات طعم بهتر و بهتری داشته باشند، تولیدکنندگان آنها را کمتر و کمتر شبیه غذای واقعی می کنند.

تحقیقات اخیر ارتباط بین غذاهای بسیار فرآوری شده و خلق و خوی ضعیف را نشان داده است. در یک مطالعه در سال 2022 روی بیش از 10000 بزرگسال در ایالات متحده، هرچه شرکت کنندگان UPF بیشتر بخورند، احتمال اینکه افسردگی خفیف یا احساس اضطراب را گزارش کنند بیشتر می شود. دکتر دکتر می گوید: «افزایش قابل توجهی در روزهای ناسالم روانی برای کسانی که 60 درصد یا بیشتر از کالری خود را از UPF می خوردند، وجود داشت. Hecht، نویسنده این مطالعه، گفت. “این دلیلی بر علیت نیست، اما می توان گفت که به نظر می رسد ارتباط وجود دارد.”

تحقیقات جدید همچنین ارتباطی بین مصرف بالای UPF و زوال شناختی پیدا کرده است. یک مطالعه در سال 2022 که نزدیک به 11000 بزرگسال برزیلی را طی یک دهه دنبال کرد، نشان داد که بین خوردن غذاهای فوق فرآوری شده و عملکرد شناختی بدتر (توانایی یادگیری، به خاطر سپردن، استدلال و حل مشکلات) همبستگی وجود دارد. ناتالیا گومز گونکالوس، استاد دانشگاه سائوپائولو گفت: «در حالی که با افزایش سن، این توانایی‌ها کاهش می‌یابد، اما مشاهده کردیم که این کاهش در افرادی که بیش از 20 درصد کالری خود را از UPF مصرف می‌کنند، 28 درصد افزایش یافت. دانشکده پزشکی و نویسنده اصلی مطالعه.

این امکان وجود دارد که خوردن یک رژیم غذایی سالم اثرات مضر خوردن غذاهای فوق فرآوری شده را جبران کند. محققان برزیلی دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی MIND – که سرشار از غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل، انواع توت ها، ماهی، مرغ و روغن زیتون است- خطر زوال عقل مرتبط با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را تا حد زیادی کاهش می دهد. . کسانی که رژیم MIND را دنبال می کردند اما همچنان UPF مصرف می کردند “هیچ ارتباطی بین مصرف UPF و زوال شناختی نداشتند.” Goncalves گفت، و افزود که محققان هنوز نمی دانند مقدار ایمن UPF ها چقدر است.

معلوم نیست. ملیسا لین، محقق در Food & Mood می‌گوید: «بسیاری از مطالعات با کیفیت بالا و تصادفی تأثیر مفید رژیم غذایی پر از مواد مغذی را بر افسردگی نشان داده‌اند، اما ما هنوز نقش پردازش غذا بر سلامت روان را کاملاً درک نکرده‌ایم.» مرکز دانشگاه دیکین استرالیا با این حال، سرنخ هایی وجود دارد.

بسیاری از تحقیقات بر این موضوع متمرکز شده اند که چگونه سلامت ضعیف روده ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد. رژیم‌هایی که سرشار از غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده هستند، معمولاً فیبر کمی دارند، که بیشتر در غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود. فیبر به تغذیه باکتری های خوب روده کمک می کند. ولفگانگ مارکس، رئیس انجمن بین المللی تحقیقات روانپزشکی تغذیه، گفت: فیبر همچنین برای تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ضروری است، موادی که هنگام تجزیه در سیستم گوارش تولید می شوند و نقش مهمی در عملکرد مغز دارند. و یک محقق ارشد در دانشگاه دیکین. ما می دانیم که افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی دارای تنوع کمتری از باکتری های روده و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه کمتری هستند.

افزودنی های شیمیایی در UPF ها نیز ممکن است بر فلور روده تأثیر بگذارد. شواهد در حال ظهور – بیشتر از مطالعات حیوانی، اما همچنین برخی از داده‌های انسانی – نشان می‌دهد که مواد مغذی جدا شده (مانند فروکتوز)، افزودنی‌هایی مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی (مانند آسپارتام و ساخارین) یا امولسیفایرها (مانند کربوکسی متیل سلولز و پلی‌سوربات-80) می‌توانند بر روده تأثیر منفی بگذارند. میکروبیوم، دکتر. مارکس گفت.

تنوع میکروبی ضعیف روده – و همچنین رژیم غذایی سرشار از قند – ممکن است به التهاب مزمن کمک کند، که با مجموعه ای از مسائل روحی و جسمی مرتبط است. لین گفت. او گفت: “تقابلات بین افزایش التهاب و مغز تصور می شود که باعث ایجاد افسردگی می شود.”

همچنین ارزش این را دارد که ارتباط بین غذاهای بسیار فرآوری شده و سلامت روان در هر دو جهت کار کند. دکتر می‌گوید: «رژیم غذایی بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد، اما عکس آن نیز صادق است». فرانک هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan. زمانی که استرس، مضطرب یا افسرده می‌شوید، تمایل به خوردن غذاهای ناسالم بیشتری دارید، به‌ویژه غذاهای فرآوری‌شده که سرشار از قند، چربی و افزودنی‌های شیمیایی هستند.

بهترین راه برای شناسایی غذاهای فوق فرآوری شده، خواندن برچسب محصولات است. ویتنی لینسن مایر، استادیار تغذیه در دانشگاه سنت لوئیس در میسوری و سخنگوی این مرکز می گوید: «فهرست طولانی از مواد تشکیل دهنده، و به خصوص شامل موادی است که هرگز در آشپزی خانگی استفاده نمی کنید. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی. نام‌های شیمیایی، کلمات غیرقابل تلفظ و هر چیزی که بعید است در کابینت آشپزخانه پیدا کنید، اغلب نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند یک غذا در دسته فوق‌فرآوری‌شده قرار دارد.

شما همچنان می توانید از غذاهای راحت استفاده کنید تا آشپزی را بدون استفاده از غذاهای فوق فرآوری شده آسانتر کنید. محصولاتی مانند کنسرو لوبیا، سبزیجات منجمد، برنج قهوه‌ای از قبل پخته شده یا کنسرو ماهی، همه مواد میانبر هستند که به خوبی در محدوده یک رژیم غذایی سالم قرار می‌گیرند، مشروط بر اینکه هیچ اقلام صنعتی در فهرست مواد وجود نداشته باشد. دکتر دکتر “اگر مواد اضافه شده موادی هستند که خودتان از آنها استفاده می کنید، مانند گیاهان، ادویه ها، نمک یا روغن های پخت و پز.” Linsenmeyer گفت: “این نشانه این است که غذا، در حالی که فرآوری شده است، ذاتا برای شما بد نیست.”

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما