کمبود سوخت فرانسه باعث ناامیدی رانندگان و نگرانی برای دولت می شود

پمپ بنزین در فرانسه به دلیل اختلال در تحویل کارکنان اعتصابی انرژی در حال خشک شدن است. با افزایش ناامیدی در بین رانندگان، مشاغل و فراتر از آن، رئیس جمهور امانوئل مکرون خواستار آرامش شده است.

صبح روز جمعه صفی به طول صدها متر از پمپ بنزین در حومه پاریس بیرون آمد.

یکی از رانندگان که ماشینش از قبل خالی بود، گفت: یک ساعت است که منتظریم. “صف اصلا حرکت نکرده است. نمی دانم قرار است چه کار کنیم.»

راننده دیگری پس از امتحان دو ایستگاه دیگر، یکی از آنها درست روبروی خیابان، به صف وسایل نقلیه پیوست. او گفت: «من همزمان با بقیه به آنجا رسیدم، سپس علائم نشان داد که دیگر بنزینی باقی نمانده است.

در حالی که اعتصاب کارگران شرکت های TotalEnergies و Esso-ExxonMobil در روز یکشنبه وارد سیزدهمین روز خود شد، کمبود سوخت به پمپ بنزین ها در سراسر فرانسه آسیب می رساند و باعث ناامیدی و انتظار طولانی برای رانندگان شده است.

در حال حاضر سه پالایشگاه از هر شش پالایشگاه در فرانسه به دلیل اعتصابات کارگران تعطیل شده اند که تولید را 60 درصد کاهش داده است که معادل 740000 بشکه در روز است. اکثریت شبکه TotalEnergies با حدود 3500 پمپ بنزین – نزدیک به یک سوم تمام پمپ های بنزین در کشور – با کمبود سوخت مواجه هستند.

ارقام دولتی تخمین می‌زند که تنها 19 درصد از پمپ بنزین‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، با کمبودهای ویژه در شمال. اما دومینیک شلچر، رئیس زنجیره خرده فروشی سیستم یو، به رادیو فرانس اینفو گفت که رقم دولتی این اختلال را دست کم گرفته است.

«فقط غرب [of France] ذخایر سوخت خواهد داشت.» وی افزود: «سفارش» سوخت در شمال، شرق و جنوب فرانسه برای آخر هفته غیرممکن است.

کمبودها علاوه بر ایجاد ناامیدی برای رانندگان، مشاغل – از جمله خدمات تحویل، کمک های پزشکی، زنجیره های تدارکات و شرکت های تاکسیرانی – را به هرج و مرج کشانده است.

“آنچه مرا نگران می کند این است [what will happen to] یک راننده تاکسی که در یک پمپ بنزین در پاریس منتظر بود، گفت: افراد معلول، زیرا خطر می کنیم که در کنار آنها نباشیم. “فقط نیمی از مخزن ذخیره ام باقی مانده است.”

“هیچ چیز نمی تواند بیرون بیاید”

اتحادیه فرانسه CGT بیش از یک هفته پیش به عنوان بخشی از یک اقدام گسترده تر در سراسر بخش انرژی فرانسه، خواستار اعتصاب علیه TotalEnergies شد.

کارگران خواهان افزایش حقوق در شرایط بحران هزینه زندگی و افزایش سود در صنعت انرژی هستند.

در سه ماهه دوم سال 2022، TotalEnergies سود 5.7 میلیارد دلاری را در مقایسه با 2.2 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2021 ثبت کرد.

CGT خواستار مالیات بر این سودها و افزایش 10 درصدی حقوق – 7 درصد برای مقابله با تورم و 3 درصد «تسهیم سود» شده است، مطالباتی که عمدتاً توسط کارگران انرژی حمایت شده است.

در پالایشگاه TotalEnergies در فیزین نزدیک لیون، کار تولید ادامه داشت اما تحویل متوقف شده بود.

پدرو آفونسو، نماینده CGT به خبرگزاری فرانسه گفت که “100 درصد کارگران اعزامی برای شیفت ساعت 6 صبح اعتصاب کردند” و افزود: “به طور معمول روزانه 250 تا 300 کامیون و 30 تا 50 واگن ریلی وجود دارد. حالا هیچ چیز نمی تواند بیرون بیاید.»

کریستوف اوبرت، نماینده CGT، گفت که حدود 70 درصد از کارگران اکسون موبیل نیز در اعتصاب بودند. “این همان نیروی کار در شیفت آخر هفته است، بنابراین هیچ چیز جابه جا نمی شود و هیچ چیز خارج نمی شود.”

اعتصابات در ابتدا قرار بود فقط سه روز طول بکشد، اما TotalEnergies ابتدا اصرار داشت مذاکرات دستمزد در اواسط نوامبر آغاز شود، همانطور که برنامه ریزی شده بود، با افزایش متوسط ​​دستمزد مورد انتظار 3.5٪.

روز یکشنبه، TotalEnergies پیشنهاد آغاز مذاکرات دستمزد در ماه جاری را به شرط پایان اعتصاب کارگران داد.

توتال انرژی در بیانیه ای اعلام کرد: «توتال انرژی از همه می خواهد که مسئولانه عمل کنند تا این شرکت بتواند مردم فرانسه را در بهترین شرایط ممکن تامین کند».

برگزاری مذاکرات دستمزد سالانه پیش از موعد مقرر یکی از خواسته های کلیدی CGT است.

TotalEnergies تا کنون تاثیر اعتصاب کارگران خود را کم اهمیت جلوه داده است، در عوض تاکید می کند که عرضه ها به دلیل محبوبیت قیمت های تخفیف سوخت شرکت در چند ماه گذشته تحت فشار هستند.

تقاضا در پمپ بنزین های TotalEnergies حدود 30 درصد افزایش یافته است زیرا مشتریان از تخفیف های ارائه شده توسط شرکت در بحبوحه افزایش هزینه های سوخت استفاده کرده اند.

“بیایید وحشت نکنیم”

با افزایش ناامیدی برای کارگران اعتصابی انرژی و رانندگان، خطرات برای دولت فرانسه نیز در حال افزایش است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در حالی که از همه طرف‌ها خواستار آرامش شد، گفت: بیایید وحشت نکنیم. با این حال، حتی زمانی که رئیس جمهور برای پایان اعتصابات درخواست کرد، او موافقت کرد که مدیران توتال باید “مطالبات حقوقی قانونی” کارگران آن را در نظر بگیرند.

خواسته های آنها در بحبوحه تشدید بحران هزینه های زندگی مطرح می شود. در همان کنفرانس مطبوعاتی، رئیس جمهور نسبت به ماه های سختی در پیش رو برای قیمت بنزین هشدار داد، زیرا انتظار می رود هزینه های مواد غذایی همچنان افزایش یابد.

همچنین انتظار می‌رود که مذاکرات بین دولت فرانسه و اتحادیه‌ها، از جمله CGT، بر سر اصلاحات بازنشستگی، در ماه‌های آینده باعث تنش شود.

با این حال، بنزین، به ویژه، جایگاهی ویژه در روان فرانسوی دارد. “قیمت سوخت مترادف با ژله های زرد پل اسمیت، دانشیار سیاست فرانسه در دانشگاه ناتینگهام گفت (معترضان جلیقه زردها).

«وضعیت فعلی دردسرساز است [the government] به‌عنوان پیش‌چشمی از مشکلات پیش رو – زمستان بالقوه نارضایتی.»

جنبش اعتراضی جلیقه زردها که در زمستان 2018 با افزایش قیمت بنزین جرقه زد، هزاران نفر را برای هفته‌ها متوالی به عنوان یک ژست مخالفت با مقامات و رئیس جمهور مکرون به خیابان‌ها ریختند.

>> برای معترضان جلیقه زردهای فرانسه، مبارزه ادامه دارد

از آنجایی که اولیویه وران، سخنگوی دولت روز چهارشنبه به کمبود بنزین اشاره کرد و به جای آن به «تنش‌های موقتی» که بر عرضه تأثیر می‌گذارد اشاره کرد، دولت اقدامات بیشتری را برای اطمینان از رسیدن بنزین به پمپ‌ها انجام می‌دهد.

کامیون‌های تانکر سوخت به طور استثنایی می‌توانند در روزهای یکشنبه برای تحویل کالا فعالیت کنند و دولت برای تکمیل ذخایر موجود، ذخایر سوخت استراتژیک خود را کاهش داده است.

اگنس پانیر-روناچر، وزیر انتقال انرژی، گفت: در حال حاضر 90 روز ذخایر سوخت باقی مانده است.

در این میان، تلاش‌هایی نیز برای باز کردن بحث‌ها بین CGT و TotalEnergies در حال انجام است – تا کنون بدون موفقیت.

اعتصابات بیشتر در روزهای آینده انتظار می رود.

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما