ایلان ماسک قدرت اپل را به دست می گیرد و یک کلش را راه اندازی می کند

سان فرانسیسکو – “اینجا چه خبر است @tim_cook؟” الون ماسک توییت کرد روز دوشنبه به تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، آتش اختلاف بین ثروتمندترین مرد جهان و با ارزش ترین شرکت عمومی جهان را برافروخت.

در مجموعه ای از توییت های بیش از 15 دقیقه، آقای. ماسک، مالک جدید توییتر، اپل را به تهدید به عدم حضور توییتر از اپ استور خود متهم کرد، اقدامی که برخی از کاربران جدید را از دانلود اپلیکیشن محدود می‌کند. این اقدام به منزله سانسور خواهد بود، آقای. ماسک گفت، بدون هیچ توضیحی از سوی اپل در مورد چرایی مسدود شدن توییتر. او افزود که اپل همچنین هزینه های تبلیغاتی خود را در توییتر کاهش داده است.

با توییت های خود آقای ماسک زمینه را برای جنگ قدرت با آقای. کوک، که از طریق تسلط اپل بر دیگر شرکت های فناوری نفوذ زیادی دارد. آقای. ماسک در حال حاضر به دلیل مالکیتش در توییتر که ماه گذشته آن را به قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کرد، در نفوذ اپل منافعی دارد. توییتر از طریق اپ استور اپل توزیع می شود و توسط دارندگان آیفون و آیپد در سراسر جهان استفاده می شود. در یک توییت آقای ماسک تلویحاً اعلام کرد که آماده “جنگ” با اپل است.

آقای. ماسک از زمان تصاحب توییتر آماده رویارویی با اپل بوده است. طرح تجاری او بر این است که درآمد خود را از وابستگی به تبلیغات به اتکای بیشتر به فروش اشتراک تغییر دهد. اما هرگونه درآمد جدید از اشتراک مشروط به کاهش 30 درصدی اپل خواهد بود.

آقای. شکایات ماسک همچنین در زمان حساسی برای اپل است. کنگره در ماه‌های پایانی سال برای پیشبرد یک سری قوانین ضد انحصار تلاش می‌کند. از جمله لایحه‌هایی که در دست بررسی است، قانون بازارهای برنامه باز است که به دنبال آن است تا به توسعه‌دهندگان کنترل بیشتری بر برنامه‌هایشان بدهد و به آنها اجازه دهد از هزینه‌هایی که اپل و گوگل دریافت می‌کنند، چشم پوشی کنند.

Gene Munster، شریک مدیریت Loup Ventures، یک شرکت تحقیقاتی فناوری، گفت: «Elon آخرین فصل در تلاش برای کاهش هزینه‌های اپ استور است و این موضوعی را که در شش ماه گذشته نسبتاً ساکت بوده است، دوباره زنده خواهد کرد. او گفت که آینده ای را پیش بینی می کند که در آن هزینه های App Store به حدود 20 درصد کاهش می یابد.

آقای. ماسک و سخنگوی اپل به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اپل به‌طور فزاینده‌ای با واکنش شدید توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و همچنین فشار از سوی تنظیم‌کننده‌ها و سیاستمداران در سرتاسر جهان به خاطر سیاست‌های فروشگاه App خود مواجه شده است. اپ استور به یک دروازه اصلی تبدیل شده است که میلیاردها کاربر آیفون در آن توییتر، فیس بوک، اسنپ چت، بازی ها و انواع برنامه های دیگر را دانلود می کنند و آن را به یک داور توزیع نرم افزار تبدیل می کند.

اپل از هزینه‌هایی که از اپ استور خود که در سال 2008 ایجاد شده است، جمع‌آوری می‌کند تا به کارکنانی متشکل از صدها نفر که هر اپلیکیشنی را که توزیع می‌کند، بررسی کنند، پرداخت می‌کند. این شرکت گفته است که بازبینان برنامه‌های آن از حریم خصوصی و امنیت مشتریان محافظت می‌کنند و همچنین از تقلب در آنها جلوگیری می‌کنند.

بر اساس گفته‌های Sensor Tower، یک شرکت تحقیقاتی بازار، از جمله مواردی که بازبینان آن را بررسی می‌کنند، استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل است که به این شرکت کمک کرده سالانه ۲۲ میلیارد دلار هزینه از توسعه‌دهندگان دریافت کند.

در سال 2019، اپیک، سازنده بازی ویدیویی فورتنایت، از اپل به دلیل رفتار ضدرقابتی با اپ استور شکایت کرد. سال گذشته، قاضی پرونده تا حد زیادی به نفع اپل رای داد و متوجه شد که این شرکت از حریم خصوصی و امنیت مشتریان محافظت می کند. اما قاضی همچنین حکمی صادر کرد که اپل را ملزم می کرد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد مشتریان را به سیستم های پرداخت خود مرتبط کنند. اپیک و اپل هر دو در حال تجدید نظر در این پرونده هستند.

روز دوشنبه، تیم سوینی، مدیر اجرایی Epic، از آقای اپیک حمایت کرد. ماسک در توییتر آقای. سوینی خاطرنشان کرد که اپل زمانی که اپیک را به طور مشابه سیاست‌های غول فناوری را سرپیچی کرد، اپیک را از اپ استور بیرون انداخت. او این سوال را مطرح کرد که آیا اپل هر توسعه‌دهنده‌ای را که از آن شکایت می‌کنند، بوت می‌کند، فهرستی که اکنون شامل فیسبوک، اسپاتیفای و توییتر متا است.

آقای اپل در عرض چند ساعت پس از سرپیچی از سیاست Epic، فورتنایت را مسدود کرد. سوینی توییت کرد. آیا آنها توییتر را بمباران هسته ای خواهند کرد؟ اسپاتیفای؟ فیس بوک؟ نتفلیکس؟ در چه نقطه ای کل ساختار پوسیده فرو می ریزد؟

اپل توسعه دهندگان اپلیکیشن را به دلایل دیگری رتبه بندی کرده است. سال گذشته، یک سری تغییرات فنی برای افزایش حریم خصوصی افراد در برنامه های تلفن همراه انجام داد. این تغییرات، هدف قرار دادن تبلیغات موبایلی برای کاربران را برای بسیاری از برنامه‌ها سخت‌تر کرد و مدیران ارشد فناوری از جمله مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، که مالک اینستاگرام و همچنین فیس‌بوک است، صحبت کردند.

اپل همچنین از شرکت‌ها خواسته است که یک «تجربه ایمن» برای برنامه‌هایشان ایجاد کنند تا در اپ استور آن فهرست شوند. بعد از ژانویه 6 شورش در ساختمان کنگره ایالات متحده در سال گذشته، اپل شبکه اجتماعی “آزادی بیان” پارلر را از ظاهر شدن در اپ استور خود مسدود کرد تا زمانی که این سرویس نرده هایی را برای جلوگیری از درخواست خشونت در این سرویس معرفی کرد.

یوئل راث، رئیس سابق اعتماد و ایمنی توییتر، در سرمقاله ای در نیویورک تایمز در این ماه نوشت: «در زمان من در توییتر، نمایندگان فروشگاه های اپلیکیشن به طور مرتب نگرانی هایی را درباره محتوای موجود در پلتفرم ما مطرح می کردند. آقای. راث گفت که بازبینان اپ استور نگرانی‌هایی را در مورد هرزه‌نگاری و توهین‌های نژادی در توییتر مطرح کرده‌اند.

آقای. خرید توییتر توسط ماسک، هماهنگی نسبی بین آن و اپل را به هم زد. به عنوان یک کاربر صریح این پلتفرم، با نزدیک به 120 میلیون دنبال کننده، آقای. ماسک اغلب از توییتر برای سرنگونی رقبای تجاری مانند بیل گیتس یا سام بنکمن-فرید استفاده کرده است. جدایی او با آقای آقای کوک می‌تواند به انقلابی علیه سانسور آنلاین در آمریکا تبدیل شود. مشک توییت کرد در روز دوشنبه.

هفته گذشته، آقای ماسک همچنین در مورد ساخت تلفن خود فکر می کرد اگر اپل و گوگل توییتر را از فروشگاه های برنامه خود راه اندازی کنند. من مطمئنا امیدوارم که به این نتیجه نرسد، اما، بله، اگر گزینه دیگری وجود نداشته باشد، یک تلفن جایگزین خواهم ساخت. توییت کرد.

اپل از آقای مشک برای حفظ وضع موجود. در مصاحبه ای با “سی بی اس صبح” در این ماه، آقای. از کوک پرسیده شد که آیا خطر حذف توییتر از اپ استور وجود دارد یا خیر. او گفت توییتر به توزیع خود ادامه خواهد داد و از تعهدش به تعدیل محتوای توهین آمیز تمجید کرد.

“فکر نمی‌کنم کسی بخواهد سخنان مشوق نفرت پراکنی روی پلتفرم خود باشد، بنابراین من روی آنها برای ادامه این کار حساب می‌کنم.” کوک گفت.

فیل شیلر، مدیر قدیمی اپل که به نظارت بر اپ استور آن کمک می کند، اخیراً حساب توییتر خود را حذف کرده است. ماسک رئیس جمهور سابق دونالد جی.ترامپ را به سکو بازگرداند. آقای. کوک همچنان از توییتر استفاده می کند و هفته گذشته از آن برای تبریک روز شکرگزاری به دنبال کنندگانش استفاده کرد.

آقای. حملات ماسک به رهبری اپل می‌تواند چالش‌هایی را برای غول فناوری در کنگره ایجاد کند، جایی که فناوری بزرگ هنوز یک هدف است. Munster of Loup Ventures گفت. جمهوریخواهان در کنگره از آقای او استقبال کردند. خرید توییتر توسط ماسک به این دلیل است که او قول داده است آزادی بیان را بازگرداند، موضوعی که اغلب درباره آن صحبت می کنند. آقای. ماسک با آن گروهی که در واشنگتن در حال رشد هستند طنین انداز می شود. مونستر گفت.

در ماه سپتامبر، آقای دو نفر از آشنایان به این مکالمات گفتند که کوک با رهبران جمهوری خواه کنگره از جمله نماینده کوین مک کارتی از کالیفرنیا ملاقات کرد و در مورد اهمیت آزادی بیان آنلاین بحث کرد. از آنجایی که اپل پلتفرم های رسانه های اجتماعی ندارد، تاکنون تا حد زیادی از کشیده شدن به این بحث اجتناب کرده است.

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما