دگرگونی آموزش برای «دنیای فراگیر، عادلانه و صلح آمیز» لازم است & دبیرکل سازمان ملل

“من خود را به عنوان یک دانش آموز مادام العمر می دانم… بدون تحصیل، کجا خواهم بود؟ او از کسانی که در سالن نمادین مجمع عمومی جمع شده بودند پرسید.

از آنجا که آموزش زندگی، اقتصاد و جوامع را متحول می کند، «ما باید آموزش را متحول کنیم».

مارپیچ رو به پایین

رئیس سازمان ملل متحد به جای این که توانمندساز بزرگ باشد، به آن اشاره کرد آموزش به سرعت در حال تبدیل شدن به “یک تقسیم کننده بزرگ است“، با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از کودکان 10 ساله در کشورهای فقیر قادر به خواندن نیستند و “به سختی یاد می گیرند”.

او ادامه داد که با دسترسی به بهترین منابع، مدارس و دانشگاه ها، ثروتمندان بهترین مشاغل را به دست می آورند، در حالی که فقرا – به ویژه دختران – افراد آواره و دانش آموزان دارای معلولیت، با موانع بزرگی برای دستیابی به مدارکی روبرو هستند که می تواند زندگی آنها را تغییر دهد.

در همین حال، کووید-19 “یک ضربه چکشی به پیشرفت در SDG4″، هدف توسعه پایدار که آموزش با کیفیت عادلانه را هدف قرار می دهد، وارد کرده است.

آقای گوترش با استناد به گزارش کمیسیون بین‌المللی آینده آموزش، که به وضوح اعلام کرد: «سیستم‌های آموزشی نمره را نمی‌سازند»، افزود: «بحران آموزش از مدت‌ها قبل شروع شده و بسیار عمیق‌تر است».

نمره رد شدن

او با توجه به برنامه های درسی قدیمی و محدود، معلمان آموزش دیده و کم دستمزد، و یادگیری غیرمستقیم، اظهار داشت:آموزش در حال شکست دانش آموزان و جوامع است“.

در عین حال، شکاف دیجیتالی دانش آموزان فقیر را نیز جریمه می کند شکاف تامین مالی آموزش و پرورش “بیش از همیشه خمیازه می کشد”.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: اکنون زمان تغییر نظام های آموزشی است.

چشم انداز قرن بیست و یکم

با شکل‌گیری چشم‌انداز جدید آموزش قرن ۲۱، او آن را برجسته کرد یادگیری با کیفیت باید از رشد فرد یادگیرنده در طول زندگی حمایت کند.

“این باید به مردم کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند، با تمرکز بر حل مسئله و همکاری … پایه های یادگیری را فراهم کند، از خواندن، نوشتن و ریاضیات گرفته تا مهارت های علمی، دیجیتالی، اجتماعی و عاطفی… ظرفیت دانش آموزان را توسعه دهد. برای انطباق با دنیای کار که به سرعت در حال تغییر است…[and] از همان مراحل اولیه و در طول زندگی برای همه در دسترس باشد.

در زمان انتشار اطلاعات غلط، انکار آب و هوا و حملات به حقوق بشر، آقای. گوترش بر نیاز به سیستم‌های آموزشی تاکید کرد که “واقعیت را از توطئه متمایز کند، به علم احترام بگذارد و بشریت را با همه تنوع آن تجلیل کند”.

از رویا تا واقعیت

کودکان با معلم خود در مرکز رشد کودک در روستای گارین باجینی، در جنوب شرقی نیجریه به صورت دایره ای می نشینند.

© یونیسف/جاکومو پیروزی

کودکان با معلم خود در مرکز رشد کودک در روستای گارین باجینی، در جنوب شرقی نیجریه به صورت دایره ای می نشینند.

برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز، او پنج حوزه تعهد را برجسته کرد که با حمایت از حق آموزش با کیفیت برای همه، در همه جا – به ویژه دختران و کسانی که در کانون های بحران هستند، شروع می شود.

وی با تاکید بر اینکه مدارس باید بدون تبعیض به روی همه باز باشد، از طالبان در افغانستان درخواست کرد: “تمام محدودیت‌های دسترسی دختران به تحصیلات متوسطه را فوراً لغو کنید.”

به عنوان “رگ حیات سیستم های آموزشی”، آقای. گوترش در ادامه خواستار تمرکز جدید بر نقش‌ها و مهارت‌های معلمان شد تسهیل و ترویج یادگیری به جای اینکه صرفاً پاسخ ها را منتقل کند.

سوم، او از مدارس برای تبدیل شدن به “فضاهای ایمن و سالم، بدون جایی برای خشونت، انگ یا ارعاب” حمایت کرد.

برای دستیابی به هدف چهارم، که انقلاب دیجیتال به نفع همه یادگیرندگان است، او دولت ها را تشویق کرد تا با شرکای بخش خصوصی برای تقویت محتوای یادگیری دیجیتال همکاری کنند.

همبستگی مالی

دبیرکل سازمان ملل متحد با معرفی اولویت نهایی خود گفت: “هیچ یک از اینها بدون افزایش بودجه آموزش و پرورش و همبستگی جهانی امکان پذیر نخواهد بود.”

او از کشورها خواست از بودجه های آموزشی محافظت کنند و هزینه های آموزشی را به منابع آموزشی هدایت کنند.

تامین مالی آموزش و پرورش باید اولویت اول دولت ها باشد. این تنها مهم ترین سرمایه گذاری است که هر کشوری می تواند برای مردم و آینده خود انجام دهد.” هزینه ها و توصیه های سیاستی باید با ارائه آموزش با کیفیت برای همه هماهنگ باشد.

“جنبش جهانی”

وی در پایان اظهار داشت که اجلاس آموزش و پرورش تحول آفرین تنها با بسیج “یک جنبش جهانی” به اهداف جهانی خود می رسد.

بیایید با هم به جلو حرکت کنیم، تا همه بتوانند در طول زندگی خود یاد بگیرند، شکوفا شوند و رویاپردازی کنند. بیایید مطمئن شویم که یادگیرندگان امروزی و نسل‌های آینده می‌توانند به آموزش مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند تا دنیایی پایدارتر، فراگیر، عادلانه و صلح‌آمیز برای همه ایجاد کنند.»

جنگ، بیماری، توسعه اقتصادی

کاترین راسل، که ریاست صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) را بر عهده دارد، توجه را به تأثیر جنگ بر آموزش کودکان جلب کرد و از دولت‌ها خواست تا “حمایت را برای کمک به هر کودکی در هر کجا که هستند، افزایش دهند.”

وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS، تأثیر مخرب HIV بر دختران نوجوان و زنان جوان در آفریقا را برجسته کرد و به شرکت کنندگان اطلاع داد که در جنوب صحرای آفریقا در سال گذشته، 4000 دختر در هفته به این بیماری مبتلا می شدند.

“این یک بحران است!” او گفت. “زیرا وقتی دختری در سنین پایین آلوده می شود، هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، که نشان دهنده بقیه زندگی آنها و فرصت های آنهاست.”

او در این اجلاس گفت که 12 کشور آفریقایی اکنون به آموزش پلاس متعهد شده اند، یک ابتکار جسورانه برای جلوگیری از عفونت HIV از طریق آموزش متوسطه رایگان جهانی و با کیفیت برای همه دختران و پسران آفریقا، که از طریق برنامه های توانمندسازی جامع تقویت شده است.

آدری آزولای، رهبر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) یادآور شد که «بدون آموزش، توسعه اقتصادی و صلح وجود ندارد» و تأکید کرد که دختران افغان باید بتوانند به مکتب برگردند. او گفت: “این حق آنهاست.” اینجا را تماشا کنید آدرس او را اینجا تحویل دهید.

سایر نورپردازان

از دیگر سخنرانان برجسته می توان به ملاله یوسف زی، رسول صلح سازمان ملل اشاره کرد که از رهبران جهان خواست مدارس را برای دختران ایمن کنند و از حق هر کودکی برای یادگیری محافظت کنند و گفت: «اگر در ایجاد آینده ای امن و پایدار برای کودکان جدی هستید، پس در مورد آن جدی باشید. تحصیلات”.

سمیه فاروقی، کاپیتان سابق تیم رباتیک دختران افغان، اذعان کرد که هر دختری حق یادگیری دارد و تاکید کرد که «در حالی که پسرعموها و برادران ما در کلاس‌های درس می‌نشینند، من و بسیاری از دختران دیگر مجبوریم رویاهای خود را به تعویق بیندازیم. هر دختری متعلق به مدرسه است“.

ونسا ناکات، سفیر حسن نیت یونیسف که به تازگی اعلام شده است، بر لزوم دسترسی همه کودکان به آموزش تاکید کرد، زیرا “آینده آنها به آن بستگی دارد”. آدرس او را اینجا ببینید.

یکی دیگر از نکات برجسته اجرای موسیقی مهیج توسط سفیر حسن نیت یونیسف آنجلیک کیجو بود که همه را تشویق کرد تا صدای خود را برای دگرگونی آموزش بالا ببرند.

130 کشور متعهد به راه اندازی مجدد آموزش می شوند

بعد از ظهر اعلام شد که بیش از 130 کشور شرکت کننده در این اجلاس متعهد به راه اندازی مجدد سیستم های آموزشی خود شده اند و تسریع اقدامات برای پایان دادن به بحران یادگیری

این تعهدات پس از 115 رایزنی ملی که رهبران، معلمان، دانش‌آموزان، جامعه مدنی و سایر شرکا را گرد هم آورد تا توصیه‌های جمعی در مورد فوری‌ترین سؤالات را جمع‌آوری کند، انجام شد.

نزدیک به نیمی از کشورها اقداماتی را برای مقابله با کاهش یادگیری در اولویت قرار دادند، در حالی که یک سوم کشورها متعهد به حمایت از رفاه روانی-اجتماعی دانش آموزان و معلمان هستند.از هر سه کشور دو کشور همچنین به اقداماتی برای جبران هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آموزش برای جوامع آسیب‌پذیر اقتصادی اشاره کردند و 75 درصد از کشورها بر اهمیت سیاست‌های آموزشی حساس به جنسیت در تعهدات خود تأکید کردند.

این بیانیه ها بر نقش آموزش در دستیابی به تمام اهداف توسعه پایدار و ارتباط با بحران آب و هوا، درگیری و فقر تأکید می کند. اقدامات به بازیابی COVID-19 و بازگشت به مسیر توسعه SDG پرداخته است، در حالی که بر نیاز به نوآوری در آموزش برای آماده سازی دانش آموزان امروزی برای جهانی به سرعت در حال تغییر تأکید می کند.

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما